Description [Français / English] |
Composition sonore Stop List |
Enregistrements Recordings |
Références Reference |
Retour Return |
Près de la rivière Avon s'élève, dans le secteur sud-est de la vieille ville, la fameuse l'église abbatiale de Bath.
En 675, Osric, roi de Hwicce, accorda un domaine près de Bath à l'abesse Berta pour l'établissement d'un couvent. La maison religieuse devint plus tard un monastère sous le patronage de l'évêque de Worcester. En 781, le roi Offa de Mercia ravit le fameux monastère Bath. William de Malmesbury rapporte que le roi Offa reconstruisit l'église abbatiale, dédiée à Saint-Pierre, qui impressionna les monarques. Le roi Edwy décrivait, en 987, le monastère comme un édifice merveilleux. À cette époque, la vie monastique était devenue caduque en Angleterre. Dès son accession, le frère du roi Edwy, Edgar - qui fut couronné en tant que Roi des Anglais dans cette église abbatiale en 973 - entreprit le renouveau du monastère et encouragea les moines à adopter la règle de saint Benoît. Le monastère fut réformé sous l'abbé Ælfheah (Saint Alphège).
À la mort de William de Conquérant, en 1088, Bath fut ravagé lors de la lutte pour le pouvoir entre ses deux fils. Le vainqueur, William Rufus, accorda la ville à John de Villula (ou Jean de Tours) qui devint évêque de Wells et abbé de Bath. En 1090, le roi persuada de Villula de transférer le siège épiscopal de la ville de Wells à celle de Bath et de s'installer dans l'abbaye bénédictine. Il devint le premier évêque de Bath et l'église Saint-Pierre devint la cathédrale. Les rôles d'évêque et d'abbé étant combinées, la direction du monastère fut assurée par un prieur et par conséquence, le monastère devint un prieuré.
John de Villula planifia la construction d'une grande cathédrale de style norman qui serait dédiée à Saint-Pierre et Saint-Paul. Lorsque terminée, elle devait mesurer 110 mètres (330 pieds) de long. Seul le déambulatoire était complété lorsqu'il décéda en 1122. La cathédrale à moitié terminée fut détruite par le feu en 1137 mais les travaux se poursuivirent et furent complétés en 1156. L'édifice possédait un déambulatoire et des transepts avec une série de chapelles absidiales. Une nef, longue de 10 travées et incluant le choeur des moines, fut ajoutée. L'édifice actuel occupe seulement le site de cette nef car l'ensemble occidental fut démoli au milieu du XVIe siècle.
En 1244, les villes de Bath et Wells possédaient leurs cathédrales respectives et l'évêque Roger of Salisbury devint le premier évêque de Bath et Wells. Comme les évêques successeurs préféraient la ville de Wells et que les chanoines avaient obtenu du pape que Wells obtienne le siège épiscopal, la cathédrale de Bath tomba graduellement en délabrement et elle fut remplacée, au XVIe siècle, par l'édifice actuel.
En 1495, l'évêque Oliver King, un ami intime et conseiller du roi Henry VII, fut nommé évêque de Bath et Wells. Lors d'une visite à Bath, en 1499, il fut étonné de l'état de l'édifice et décida de reconstruire la cathédrale. Après un an de réflection, il écrivit, en octobre 1500, au prieur de Bath pour lui expliquer qu'un partie importante des revenus du prieuré devait être consacrée à rebâtir la cathédrale. L'évêque King planifia une église plus petite qui couvrirait que l'espace de la nef normande. Il ne vécut pas assez longtemps pour voir les résultats car il décéda en 1503 mais, le prieur qu'il avait nommé, William Birde, poursuivit le travail au cours des 25 années suivantes. Birde fit appel à Robert et William Vertue, deux des plus importants maîtres maçons du royaume, en tant que concepteurs. Ils érigèrent la tour rectangulaire au-dessus de la croisée des transepts ainsi que les remarquables voûtes en évantail du choeur et des allées. Quoique les autres voûtes ne furent élevées que plus tard, l'église fut effectivement utilisée par les moines au cours des années 1530 soit quelques années avant la dissolution des monastères décrétée par le roi Henry VIII en 1539.
En janvier 1539, le prieur Holloway livra le prieuré de Bath à la couronne. Tout le plomb, le fer et le verre fut retiré de l'édifice. Le toit de la nef fut enlevé et l'édifice fut laissé à lui-même. À la fin du XVIe siècle, l'édifice fut récupéré par les citoyens pour en faire leur église paroissiale et les services religieux reprirent dans le choeur en 1576. De 1574 à 1611, la reine Elisabeth I, fille d'Henry VIII, encouragea la restauration de l'église en vue d'en faire l'église principale de la ville de Bath. James Montagu, évêque de Bath de 1608 à 1616, paya lui-même la somme de £1000 pour ériger une voûte de bois et lattes pour la nef.
Durant les années 1860, des restaurations majeures furent exécutées sous la direction de Sir George Gilbert Scott et financées par le recteur Charles Kemble. Les travaux inclurent le remplacement de la voûte de bois par une voûte en évantail. Ainsi, Scott compléta le devis original.
Cette cathédrale est l'un des meilleurs exemples du style perpendiculaire de l'architecture gothique anglaise. Ce style se distingue par ses fenêtres décorées mais principalement par ses pillers qui se terminent en évantail et qui s'étendent à la voûte.
L'orgue
Selon les archives, la première mention d'un orgue dans l'église abbatiale remonte à 1634. Il est permis de croire que certains instruments ont pu exister avant cette date car les archives ont aussi bien été détruites ou n'ont pas encore été découvertes. Vers cette date, un facteur d'orgues, John Hayward, vivait dans la ville de Bath mais il n'a pas construit d'instrument pour l'église abbatiale ce qui ne l'empêche pas d'en avoir surveillé l'installation. Après la Restauration, dans les années 1660, un autre Hayward, prénommé Robert, qui était aussi facteur d'orgues, y vivait. Il serait plausible que son nom soit impliqué avec l'orgue de l'église abbatiale mais, jusqu'à présent, rien n'est venu le confirmer.
En 1708, un nouvel orgue à double façade, construit par Abraham Jordan, est installé sur un nouveau jubé entre le choeur et la nef. Cet instrument a été modifié par le fils de Jordan en 1718 et 1739. En 1800, l'instrument possédait 20 jeux répartis sur trois claviers. Un pédalier d'un octave et demi est ajouté en 1802 par John Holland. Des réparations ont été effectuées en 1826 par Flight & Robson.
Toutefois, les jours de l'orgue Jordan-Holland étaient comptés. Il aurait pu être reconstruit encore une fois mais les autorités ont décidé de le remplacer par un tout nouvel instrument. Le 23 juin 1835, le facteur d'orgues John Smith, de Bristol, est chargé de construire un nouvel instrument de trois claviers et pédalier avec 30 jeux/35 rangs. La construction de l'instrument excluait celle du buffet lequel a été réalisé par une autre firme d'après les devis de l'architecte.
Jusqu'à ce jour, l'orgue était installé sur un jubé entre le choeur et la nef, exactement sous la tour centrale. En 1868, il fut décidé de déménager l'orgue sur une tribune dans le transept nord. Ce déménagement était accompagné d'une reconstruction et d'un agrandissement considérable de l'orgue de Smith, le tout exécuté par William Hill. Lorsque terminé, l'orgue possédait trois claviers manuels et pédalier avec 40 jeux/46 rangs.
La reconstruction suivante survint en 1895 lorsque la firme Norman & Beard a divisé l'instrument en cinq sections - les divisions de Swell et Choir sont placées sur une plateforme supportée par des poutres d'acier sous l'arche nord de la tour tandis que le Great et le Solo occupaient une position similaire mais sous l'arche sud. La division de Pédale fut aussi divisée en deux sections. La console était placée près des stalles du choeur contre le pilier nord-ouest de la tour. Le nombre de jeux fut augmenté à 52 jeux/60 rangs et le nombre de claviers manuels passa à quatre. Le vieux buffet de 1838 fut enlevé et devait être remplacé par deux buffets conçus par Bryan Oliver, de Bath, mais ils ne furent jamais construits de sorte que, pendant presque vingt ans, l'orgue ne possédait pas de buffets.
Pour rectifier la situation, une autre reconstruction fut effectuée en 1914. Cette fois, l'ensemble de l'instrument fut installé, dans le transept nord, sur une nouvelle tribune conçue, tout comme l'impressionnant buffet néo-baroque, par Sir Thomas Jackson. Plusieurs modifications dans la répartition des jeux entre les divisions furent exécutées incluant l'ajout de deux nouveaux jeux à la division de Pédale. L'instrument comprend alors 54 jeux/61 rangs répartis sur 4 claviers et pédalier.
Au cours de reconstructions successives, en 1930 par Norman & Beard et en 1948 par Hill, Norman & Beard, les ajouts à la structure sonore ont été exécutés en incorporant les jeux déjà existants. L'instrument comprend alors 58 jeux/67 rangs répartis sur 4 claviers et pédalier.
Lors de la reconstruction de 1972, réalisée par Hill, Norman & Beard, un buffet de Positif, conçu par Alan Rome, est installé etle nombre de jeux passe à 65/82 rangs.
Lors d'une inspection de l'instrument en mai 1990, l'instrument était mal en point au niveau de la performance musicale et ce, dû aux différentes tractions qui étaient difficiles à entretenir ainsi qu'à la difficulté d'accéder aux différentes divisions et aux bris de plusieurs anciens mécanismes. Au cours des années, les pressions du vent ont été modifiées et de nouvelles tractions ont été ajoutées à celles déjà existantes. La décision fut prise en vue de réaliser une reconstruction complète avec une nouvelle traction et une nouvelle disposition de la tuyauterie. Ces mesures drastiques étaient nécessaires pour assurer la fiabilité future de l'instrument. La reconstruction impliquait une restauration à proprement dit mais aussi de nouveaux travaux. Les travaux sont confiés à la firme Johannes Klais Orgelbau, de Bonn (Allemagne).
Les travaux de restauration comprenaient la restauration, lorsque possible, de la tuyauterie provenant de toutes les périodes de l'instrument, la restauration des réservoirs simples et doubles, la restauration et l'achèvement des deux buffets - le buffet principal ne comportait qu'une tuyauterie de façade, et la conservation des pressions d'air existantes lorsque possible.
Une nouvelle disposition a été conçue afin d'atteindre une projection sonore maximale de chaque division, de faciliter l'accès pour les entretiens et d'assurer la fiabilité de tous les mécanismes. Ces travaux inclurent :
Le buffet actuel, maintenant complètement fermé, détermine les dimensions de la structure interne et de la charpente. Derrière le buffet, il existe un escalier qui donne accès à tous les niveaux et, derrière cet escalier, sont les sommiers des jeux de 16' et 32'; ces derniers étant plus près de la fenêtre du transept nord. Les ventilateurs et réservoirs sont aussi installés dans cet emplacement.
À l'intérieur du buffet principal, l'orgue est disposé sur trois niveaux :
Avant cette reconstruction, l'orgue contenait des jeux provenant de plusieurs époques et dont les styles reflétaient les tendances de l'époque où ils ont été ajoutés. Des contrastes extrêmes existaient principalement entre les plus récents jeux néo-baroques et ceux de 1914. Pour la première fois de sa longue histoire, le nombre de jeux a été réduit afin de créer un meilleur environnement pour la tuyauterie. Les modifications à la structure sonore furent les suivantes :
Close to River Avon, in the southeastern part of the old town, is the famous clerical building: Bath Abbey.
In 675, Osric, King of the Hwicce, granted land near Bath to Abbess Berta for the establishment of a convent. The religious house later became a monastery, under the patronage of the Bishop of Worcester. King Offa of Mercia successfully wrested "that most famous monastery at Bath" from the bishop in 781. William of Malmesbury tells that Offa rebuilt the monastic church, which was dedicated to St. Peter. It was fine enough to impress monarchs. In 957, Bath monastery was described by King Edwy as marvellously built. By that time monasticism had lapsed in England. On his accession, King Edwy's brother, Edgar who was crowned "King of the English" at the Abbey in 973, began its revival. He encouraged monks to adopt the Rule of St Benedict. Bath Abbey was reformed under Abbot Ælfheah (St. Alphege).
On the death of William the Conqueror, in 1088, Bath was ravaged in the struggle for power between his sons. The victor, William Rufus, granted the city to John de Villula (or John of Tours) who became Bishop of Wells and Abbot of Bath. In 1090, de Villula was persuaded by the king to move the see from the city of Wells to the larger town of Bath and to base it in the Benedictine abbey there. He became the first Bishop of Bath and St Peter's was raised to cathedral status. Since the roles of bishop and abbot have been combined, from then on the monastery was run by its prior, and so became a priory.
John de Villula planned a new huge Norman-style cathedral on a grand scale, dedicated to St. Peter and St. Paul. When finished it was about 330 feet (100 metres) long. Only the ambulatory was complete when he died in 1122. The half-finished cathedral was devastated by fire in 1137, but work continued and it was completed by about 1156. The building had an eastern ambulatory and transepts with a series of apsidal chapels leading off them. A 10-bay nave was then added, which contained the monks' choir; the present church occupies only the site of this nave, the whole of the western arm having been demolished in the mid-16th century.
In 1244, Bath and Wells shared cathedral status and Roger of Salisbury became the first Bishop of Bath and Wells. However, later bishops preferred Wells, whose canons had successfully petitioned the pope to regain cathedral status. Bath Cathedral gradually fell into disrepair and was replaced in the 16th century with the present building.
In 1495, Bishop Oliver King, a close friend and adviser to Henry VII, moved from Exeter to become bishop of Bath and Wells. On a visit to Bath in 1499, he was shocked at the state of the church and he determined to rebuild it. He took a year to consider what to do about it. In October 1500, he wrote to the Prior of Bath to explain that a large amount of the priory income would be dedicated to rebuilding the cathedral. Bishop King planned a smaller church, covering only the area of the Norman nave. He did not live to see the result because he died in 1503 but the prior he appointed, William Birde, carried on the work, putting up the whole shell of the present building, with new, smaller transepts, over the next 25 years. Birde employed Robert and William Vertue, two of the greatest royal master masons of the time, as his designers, and the pair erected a rectangular tower over the new crossing, and put remarkable fan vaults into the chancel and even more elaborate pendant vaults into the chancel aisles. While the other vaults were not completed until later, the new church was clearly in use by the monks in the 1530s, a few years before the Dissolution of the Monasteries by King Henry VIII in 1539.
In January 1539, Prior Holloway surrendered Bath Priory to the Crown. The church was stripped of lead, iron and glass, the nave had its roof removed and the church was left to rot. In the late 16th century, it was rescued by the citizens as their parish church and services resumed in the choir in 1576. From 1574 to 1611, Queen Elizabeth I, Henry VIII's daughter, promoted the restoration of the church to serve as the grand parish church of Bath. James Montagu, Bishop of Bath Abbey from 1608 until 1616, paid £1000 for a new nave roof of timber and lath construction.
During the 1860s, major restoration work was carried out by Sir George Gilbert Scott, funded by Rector Charles Kemble. This included replacing the timber roof of the nave with fan vaulting. In effect, Scott completed the original design.
This cathedral is one of the best examples for the Perpendicular style of English Gothic architecture. This style is marked by decorated windows and especially the "fanned" pillars, extended to stretch along the roof.
The Organ
The first mention of an organ in the Abbey date back to 1634 although earlier instrumentsmay have been installed but all records either perished or still have to be discovered. About this time, there was, living at Bath, organmaker John Hayward. He did not actually build an organ for the Abbey but he is almost certain to have supervised its installation. After the Restoration, in the 1660s, there was another Hayward, named Robert who was alto an organmaker. One would expect to find his name in connection with the organ at Bath but so far, it has not come to light.
In 1708, a new organ, built by Abraham Jordan, was installed on a new gallery. It stood between the choir and the nave and the organcase had two facades. The instrument was modified Jordan's son in 1718 and 1739. In 1800, it was a three-manual instrument with 20 stops. A one-and-a half octave pedalboard was added in 1802 by John Holland, Repairs were executed in 1826 by Flight & Robson.
The days of the Jordan-Holland organ were now numbered. It was probably quite good enough to have been rebuilt once more, but the authorities decided to have an entirely new instrument. On June 23, 1835, organbuilder John Smith, of Bristol, was commissionned to build a three-manual and pedal instrument with 30 stops/35 ranks. The organ was to be build without an organcase since it was provided by another firm to an architect's design.
Up to this time, the organ had stood in a gallery between the choir and the nave, exactly under the central tower. In 1868, it was decided to remove the organ to a gallery in the north transept. The removal was accompanied by a rebuild and considerable enlargement of Smith's organ by William Hill. When completed, the organ had 40 stops/46 ranks over three manuals and pedal.
The next rebuild took place in 1895 when Norman & Beard divided the instrument, splitting it into five parts - Swell and Choir occupying a platform supported by steel beams under the north arch of the tower, the great and solo occupying a similar position opposite, under the south arch. The Pedal organ was likewise divided into two halves. The detached console stood near the choir stalls, against the north-west pier of the tower. The number of stops increased to 52 stops/60 ranks and the number of manuals increased to four. The old 1838 organcase was removed and was to be replaced by ones designed by Bryan Oliver, of Bath, but they were never constructed, so for nearly twenty years, the organ had no organcases.
To rectify this, another rebuild was effected in 1914 by Normand & Beard. This time, the whole of the organ was put into a new loft designed, like the impressive neo-Baroque case, by Sir Thomas Jackson and placed in the north transept. Several alterations were made in the disposition of the stops, including two additions to the pedal division. The instrument now has 54 stops/61 ranks over 4 manuals and pedal.
Successive rebuilds and enlargements of the original specifications were executed, in 1930 by Normand & Beard and in 1948 by Hill, Norman & Beard, but each time original materials were incorporated. The instrument now has 58 stops/67 ranks over 4 manuals and pedal.
In the 1972 rebuild, executed by Hill, Norman & Beard, a Positive case, designed by Alan Rome, is installed and the number of stops is increased to 65/82 ranks.
When inspected in May 1990, the instrument was compromised in musical performance by its variety of key actions that was difficult to maintain due to difficult access to many sections and suffering breakdown in many of its older mechanisms. Over the years, wind pressures had been altered and new actions had been added alongside existing actions. The decision was taken to undertake a complete reconstruction of the organ with new key action throughout and a remodeled layout. Such drastic measures were necessary to ensure future reliability. The reconstruction of the organ has involved both restoration in the strict sense and entirely new work. The works were commissionned to Johannes Klais Orgelbau, from Bonn (Germany).
The restoration works included the restoration, where practicable, of pipework from all periods of the organ's history, the restoration of existing single and double reservoirs, the restoration and completion of both cases - the main case was previously only a façade, and the preservation of existing wind pressures whenever possible.
A new layout is designed to achieve maximum total projection from every department, to facilitate access for future maintenance and to ensure future reliability of all mechanims. It includes the following requirements:
The existing case, now entirely enclosed, determined the dimensions of the internal structure and building frame. Behind the case, there is a comfortable staircase that gives access to every level, and behind that stand the pedal sound-boards for the 16' and 32' stops, the latter being nearest the Northern Transept window. The blowers and reservoirs are also housed in this area.
Inside the main case, the organ is disposed on three levels:
Before its reconstruction, the organ contained stops of many different periods and varied in many styles reflecting the fashions of the time in which they were added. Extreme contrasts existed particularly between the most recent neo-Baroque stops and those of 1914. For the first time in its long history, the number of stops has been reduced in the interests of creating a more friendly working space for the pipes. The modifications to the tonal structure were as follows:
I. Positiv |
II. Great |
|||
---|---|---|---|---|
Stopped Diapason | 8' | Double Open Diapason | 16' | |
Principal | 4' | Open Diapason | 8' | |
Chimney Flute | 4' | Gamba | 8' | |
Fifteenth | 2' | Doppel Flute | 8' | |
Sesquialtera 2 2/3' | II | Principal | 4' | |
Mixture 1' | IV | Open Flute | 4' | |
Crumhorn | 8' | Twelfth | 2 2/3' | |
Tremulant | Fifteenth | 2' | ||
1Cornet (TC) | V | |||
Full Mixture 2' | IV-V | |||
Sharp Mixture 2/3' | III | |||
Double Trompet | 16' | |||
Posaune | 8' | |||
Clarion | 4' |
III. Swell |
IV. Choir/Solo |
|||
---|---|---|---|---|
Bourdon | 16' | Stopped Diapason | 8' | |
Open Diapason | 8' | Salicional | 8' | |
Lieblich Gedackt | 8' | Unda maris | 8' | |
Viola di Gamba | 8' | Gemshorn | 4' | |
Voix Celeste | 8' | Flauto Traverso | 4' | |
Principal | 4' | Nazard | 2 2/3' | |
Tapered Flute | 4' | Piccolo | 2' | |
Flageolet | 2' | Tierce | 1 3/5' | |
Mixture 2' | V | Larigot | 1 1/3' | |
Contra Fagotto | 16' | Cor anglais | 16' | |
Trumpet | 8' | Trompette | 8' | |
Oboe | 8' | Clarinet | 8' | |
Vox Humana | 8' | 2Tuba mirabilis | 8' | |
Clarion | 4' | Tremulant | ||
Tremulant |
Pedal |
|
---|---|
Double Open Diapason | 32' |
Open Wood | 16' |
Open Diapason | 16' |
Violone | 16' |
Bourdon | 16' |
Principal | 8' |
Cello | 8' |
Bass Flute | 8' |
Fifteenth | 4' |
Mixture 2 2/3' | V |
Contra Posaune | 32' |
Trombone | 16' |
Posaune | 16' |
Clarion | 8' |
1 | posté / mounted | |
2 | non expressif / unenclosed |