Description [Français / English] |
Composition sonore Stop List |
Enregistrements Recordings |
Référence Reference |
Retour Return |
![]() |
Harrison & Harrison 1962, 1978
|
La ville de Coventry, maintenant célèbre pour sa magnifique cathédrale du XXe siècle, se situe dans la région des Midlands à environ 38 kilomètres (24 miles) de Birmingham et 49 kilomètres (30 miles) de Stratford-upon-Avon. Tout comme Birmingham, l'importance de Coventry en tant que centre d'armements en a fait une cible prioritaire durant la Seconde Guerre mondiale. La cathédrale St. Michael est le siège de l'évêque et du diocèse de Coventry.
Au cours du dernier millénaire, Coventry a connu trois cathédrales. La première est une église de style normand du XIIe siècle du Prieuré St. Mary dont il ne reste, aujourd'hui, que quelques ruines. La deuxième est l'église paroissiale médiévale St. Michael, devenue cathédrale anglicane. Celle-ci, dont il ne reste qu'une coquille en ruines, a été détruite à la suite de son bombardement lors de la Seconde Guerre mondiale. Enfin, la cathédrale actuelle dont le style est résolument moderne.
La première cathédrale de Coventry, dédiée à la Vierge Marie, a été fondée en tant que petit monastère bénédictin fondé, en 1043, par Leofric, comte de Mercia, et son épouse, Godiva. Le statut de cathédrale lui a été octroyé entre 1095 et 1102 lorsque l'évêque Robert de Lymesey transfère le siège apostolique de Lichfield à Coventry et ce jusqu'en 1539 où il lui est retiré lors de la dissolution des monastères par le roi Henry VIII. Le siège épiscopal retourne à Lichfield et la cathédrale se délabre pour devenir la seule cathédrale détruite à la suite de la dissolution. L'édifice est complètement démoli et ses pierres sont utilisées par les citoyens de Coventry pour ériger leurs propres demeures. L'édifice mesurait environ 122 mètres (400 pieds) de long. La vaste église monastique possédait, comme abside, un grand déambulatoire demi-circulaire autour de l'autel. Ce déambulatoire fut probablement la première construction réalisée peu après la conquête normande avant que l'abbaye ne devienne une cathédrale. La terre et les herbes ont effacé toute trace de cet édifice et ce, jusqu'en 1959, alors que des excavations ont mis à jour les bases de piliers datant du XIIIe siècle et, en 1955, les fondations de l'extrémité orientale de l'édifice ont été découvertes juste à l'extérieur du mur occidental de la nef de la nouvelle cathédrale.
L'église St. Michael a été construite principalement à la fin du XIVe siècle et au début du XVe siècle. C'était la plus vaste église paroissiale en Angleterre. En 1837, Coventry quitte le diocèse de Lichfield pour joindre celui de Worcester. En 1905, il fait partie du nouveau diocèse de Birmingham. En 1918, Coventry devient le siège d'un nouveau diocèse et l'église St. Michael devient cathédrale. La hauteur du clocher de l'église atteint 91,4 mètres (300 pieds), mais elle est réduite à 90 mètres (295 pieds) par John Oldrid Scott lors de la restauration de 1889. Cette cathédrale est maintenant en ruines, après avoir été presque complètement détruite durant le bombardement de Coventry le 14 novembre 1940 par l'aviation allemande. Seuls le clocher, sa flèche, et les murs extérieurs ont survécu. Les ruines de cette ancienne cathédrale demeurent un sol sacré.
La décision de reconstruire la cathédrale a été prise le matin suivant sa destruction. Cette reconstruction ne se voulait pas un acte de défi, mais plutôt un signe de foi, de confiance et d'espoir pour le monde à venir. Parmi le groupe de personnes venues constater la terrible destruction le lendemain matin, il y avait Jack Forbes, maçon et gardien des terrains de la cathédrale. Monsieur Forbes découvre deux poutres partiellement brûlées provenant du toit et datant du XIVe siècle et les assemble pour former une croix puis plante celle-ci sur un amas de ruines calcinées, formant ainsi un Calvaire. Reprenant le geste de monsieur Forbes, le révérend Arthur P. Wales, assemble, en forme de croix, trois clous forgés au Moyen-Âge et provenant aussi des poutres du toit de la cathédrale.
Deux mois plus tard, Jack Forbes construit un autel avec des pierres dans l'abside de la cathédrale détruite, il y place la croix qu'il a fabriquée et inscrit, à la demande du doyen Richard Howard, les mots « Père, pardonne ». La croix de clous est aussi placée sur l'autel. Ces deux symboles sont maintenant conservés dans la salle St. Michael.
La nouvelle cathédrale
Après la destruction de la cathédrale en 1940, la construction d'une nouvelle cathédrale provoque beaucoup de discussions alors que Sir Giles Gilbert Scott, architecte de Liverpool, ébauche plusieurs esquisses. Il démissionne au début de 1947 et un grand concours d'architecture est alors organisé. 219 projets sont soumis. Le gagnant, annoncé en 1950, est Sir Basil Spence (1907-1976) et son projet mise sur une conception radicalement nouvelle pour un édifice de béton et recouvert de cuivre. L'édifice s'élève dans l'axe nord-sud et un haut porche couvert reliant le nouvel édifice aux ruines de l'ancienne cathédrale.
L'architecte Spence insiste sur le fait que l'ancienne cathédrale doit être conservée dans son état actuel pour en faire un jardin du souvenir et qu'une nouvelle cathédrale doit s'éléver à ses côtés, les deux édifices formant effectivement qu'une seule église. L'utilisation du grès Hollington pour la nouvelle cathédrale se veut un élément d'unité entre les deux édifices. La construction de l'édifice par les ingénieurs Ove Arup & Associates et par John Laig dure 15 ans et coûte environ 1.75 million de livres.
La pierre angulaire de la nouvelle cathédrale est posée par la reine Elizabeth II le 23 mars 1956 et sa consécration aura lieu le 25 mai 1962. Le 30 mai suivant, le War Requiem de Benjamin Britten, composé spécifiquement pour cette occasion, est donné en première dans la nouvelle cathédrale.
L'énorme statue de bronze de Saint Michel terrassant le démon, de Sir Jacob Epstein, pèse quatre tonnes tandis que le Saint Michel mesure environ 6 mètres (19,7 pieds) de haut. Elle constitue un symbole puissant de la résurrection triomphante de la cathédrale malgré les pouvoirs de l'enfer et de la destruction.
À l'entrée dans la nouvelle cathédrale, on fait face à la grande fenêtre de l'ouest connue sous le nom de « écran des saints et des anges ». Cette fenêtre, composée de 90 panneaux gravés dans un style expressionniste, est l'oeuvre de John Hutton. Puis, le regard se tourne vers la nef et se dirige vers le point central de l'édifice, le maître autel au-dessus duquel trône la majestueuse tapisserie de 22,5 mètres (74 pieds) de haut représentant le Christ-Roi. La tapisserie, conçue par Graham Sutherland, a été réalisée par les frères Pinton, de Felletin près d'Aubusson, en France. Le Christ est entouré des symboles identifiant les quatre évangélistes et, du côté gauche, l'image d'un Satan vaincu. La couronne et la croix sont subtilement réunies. Un être humain, représentant l'humanité entière que le Christ a rachetée, est présent au pied du Christ, entre ses jambes. L'autel se détache de la tapisserie par son extrême simplicité, car il n'est pas de marbre ni de pierre précieuse, mais un simple bloc de béton.
L'intérieur contient plusieurs chefs-d'oeuvre, dont une Mater Dolorosa par John Bridgeman. La fenêtre du baptistère a été conçue par John Piper et réalisée par Patrick Reyntiens. Cette fenêtre, formée de 195 panneaux aux motifs abstraits dont les couleurs vont au blanc aux couleurs foncées, couvre l'entière hauteur du baptistère courbé. Une pierre brute légèrement creusée et provenant d'une colline de Bethlehem sert de fonts baptismaux. Les autres verrières sont l'oeuvre de Keith New.
Alors que le visiteur quitte le baptistère par l'allée sud, il atteint une petite chapelle, la chapelle Gethsémanie. Impressionnante dans son genre, elle offre une place de recueillement à ceux qui désirent être à l'écart du centre de la cathédrale. La mosaïque, réalisée par Steven Sykes, représente l'ange de l'agonie, mais elle devient plus impressionnante lorsque vue à une certaine distance à travers la clôture de fer forgé conçue par Basil Spence et représentant la couronne d'épines. Du côté droit de cette chapelle se trouve une plus grande chapelle de forme ronde, celle du Christ le Serviteur.
La pierre angulaire, les dix panneaux de pierre insérés dans les murs de la cathédrale et appelés les « tables de la parole », et les fonts baptismaux ont été conçus et gravés par un émigré allemand, Ralph Beyer.
Le 17 février 2001, un feu se déclare dans la crypte. Les dommages sont limités à la fumée qui a envahi l'édifice. La tapisserie de Sutherland et l'orgue ont été particulièrement touchés.
L'ancienne cathédrale
Les ruines de l'ancienne cathédrale, toujours en sol consacré, mettent l'emphase sur la mort et la défaite, mais aussi sur le pardon et la réconciliation. Le message chrétien est clair lorsqu'on pénètre dans les ruines et que l'on se rend à l'abside polygonale où se situe l'autel de la réconciliation. Derrière l'autel, un croix rudimentaire, réplique de la croix originale faite de deux poutres brûlées.
Le jardin comprend aussi la statue de la réconciliation exécutée par Josefina de Vasconcellos alors qu'elle était âgée de 90 ans. Elle a été donnée à la cathédrale en 1995 par Richard Branson lors du 50e anniversaire de la fin de la Seconde Guerre mondiale. Une copie de cette statue a été donnée par les résidents de Coventry au jardin de la paix de Heroshima.
Les orgues
Lorsque la cathédrale a été détruite en novembre 1940, l'orgue Willis de 1886, identique à celui de la cathédrale de Truro, a aussi été entièrement détruit. Cet orgue avait été agrandi, au coût de 700 £ en 1914 par J. Charles Lee, de Coventry. L'orgue détruit a eu deux prédécesseurs : un construit par James Chapman Bishop en 1836 et, avant lui, un orgue construit par Thomas Schwarbrick en 1733.
La construction de la nouvelle cathédrale offre l'occasion de construire un tout nouvel orgue. La firme Harrison & Harrison est choisie en 1952 et un devis provisoire est établi par Sidney Campbell avec la collaboration de Cuthbert Harrison. Les années 1950 étaient une période tumultueuse en ce qui concerne la facture d'orgues. La conception révolutionnaire d'un nouvel instrument pour le Royal Festival Hall à Londres et les représentations de la part de ceux qui préféraient le style romantique ou néo-classique ont provoqué plusieurs débats et controverses quant au devis proposé. Celui-ci fut finalement approuvé en 1959. L'orgue est le fruit de compromis, mais dans une cathédrale très fréquentée où les besoins sont multiples - récitals, services quotidiens, célébrations majeures où l'édifice est bondé - il remplit admirablement son rôle et plusieurs le tiennent en haute estime.
Pendant la construction de l'instrument, la cathédrale loue un instrument (II/P, 19 jeux) de la firme N. P. Mander. L'instrument de quatre claviers manuels et pédalier construit par Harrison & Harrison est installé en 1961/2. La même firme exécute des modifications en 1964.
En 1986/7, la firme Harrison & Harrison révise l'orgue et installe une technologie électronique. Un jeu de Larigot est ajouté à la division Choir alors que plusieurs accouplements sont installés dans les divisions Swell et Solo.
Après le feu de 2001, l'orgue est nettoyé et révisé par David Wells.
History
The city of Coventry, now famous for its magnificent, triumphant twentieth-century Cathedral lies in the Midlands about 24 miles (38 kilometres) from Birmingham and 30 miles (49 kilometers) from Stratford-upon-Avon. Like nearby Birmingham, the importance of Coventry as an armaments centre made it a priority target during the Second World War. St Michael's Cathedral is the seat of the Bishop of Coventry and the Diocese of Coventry.
In the past 1000 years, Coventry has had three cathedrals. The first one is the 12th-century Norman Priory Church of St Mary, only a few ruins of which remain. The second one is the Medieval Parish Church Cathedral of St Michael, a Church of England church, later designated Cathedral, that remains a ruined shell after its bombing during the Second World War. The third is the new St Michael's Cathedral, built after the destruction of the former and a celebration of 20th-century architecture.
The first cathedral in Coventry, dedicated to St Mary, is founded as a small Benedictine monastery endowed by Leofric, Earl of Mercia, and his wife Godiva in 1043. It acquires the cathedral status from a date between 1095 and 1102, when the Bishop Robert de Lymesey moves the Bishop's see from Lichfield to Coventry, until 1539 when it falls victim to King Henry VIII's Dissolution of the Monasteries. The see of Coventry is transferred to Lichfield and the former cathedral falls into decay and becomes the only cathedral to be destroyed following the dissolution. The building is completely pulled down and its masonry served the citizens of Coventry as a quarry for their buildings. The building was over 400 feet (122 meters) long. The huge monastic church had a large semicircular ambulatory around the altar at its east end. This ambulatory was probably first built soon after the Norman Conquest, before the abbey had become a cathedral. Grass and earth smothered all traces until, in 1859, excavations revealed the bases of the 13th-century pillars and, in 1955, foundations of the east end were uncovered just outside the west wall of the modern cathedral nave.
St Michael's church was largely constructed between the late 14th century and early 15th century. It was the largest parish church in England. In 1837, Coventry is removed from Lichfield diocese and joined to Worcester. In 1905, it becomes part of the new diocese of Birmingham before finally becoming a cathedral city again 1918, with the fine parish church of St. Michael as its cathedral. It was about 300 feet (91.4 meters) high but it was reduced to the present 295 feet (90 meters) in John Oldrid Scott's restoration of 1889. This cathedral now stands ruined, bombed almost to destruction during the Coventry Blitz on November 14th, 1940 by the German Luftwaffe. Only the tower, spire, and the outer wall survived. The ruins of this older cathedral remain hallowed ground.
The decision to rebuild the cathedral is taken the morning after its destruction. Rebuilding would not be an act of defiance, but rather a sign of faith, trust and hope for the future of the world. Among the group of people who came to see the terrible destruction the following morning is Jack Forbes, stonemason and caretaker of the cathedral grounds. Mr Forbes finds two partly burned beams from the 14th-century roof and fastens them into the shape of a cross and plants it on the blackened mound of destruction, forming it into a Calvary. Reiterating what Mr Forbes is implying, local priest, Rev Arthur P. Wales, fastens three Middle Ages forged nails from the cathedral roof beams, into the form of a Cross.
Two months later, Jock Forbes builds the rough stone altar in the apse of the destroyed cathedral, he places the charred Cross behind it and inscribes, at Provost Richard Howard's request, the words "Father Forgive". On the altar is placed the Cross of Nails. Both the Charred Cross and Cross of Nails now stand in St Michael's Hall to protect them from damage.
The new cathedral
After the destruction of St Michael's in 1940, much discussion about a new cathedral takes place, with Sir Giles Gilbert Scott, architect of Liverpool Cathedral, sketching various schemes. He resigned at the beginning of 1947, and a major competition for a new building is organized. The winner, from 219 entries and announced in 1950, is Sir Basil Spence (1907-1976) who produces a radical new design for a concrete and copper-covered cathedral. This is on a north-south axis, with a tall covered porch connecting the new building to the ruins of St Michael's.
Spence insisted that instead of re-building the old cathedral it should be kept in ruins as a garden of remembrance and that the new cathedral should be built alongside, the two buildings together effectively forming one church. The use of Hollington sandstone for the new cathedral provides an element of unity between the buildings. The period of construction took 15 years and cost around 1.75 million pounds to build. It was built by engineers Ove Arup & Associates and by John Laing.
The foundation stone of the new cathedral is laid by Queen Elizabeth II on March 23rd, 1956. The finished cathedral is consecrated on May 25th 1962, and, on May 30th, Benjamin Britten's War Requiem, composed for the occasion, is premiered in the new cathedral.
The enormous bronze statue, St Michael Subduing the Devil by Sir Jacob Epstein, weighs four tons and the figure of Michael is approximately 19.7 feet (6 metres) tall. It constitutes a powerful symbol of the cathedral's triumphant resurrection despite the powers of evil and destruction.
On entering the new cathedral, we face great West Window known as the "Screen of Saints and Angels", made of 90 panels and engraved directly onto the screen in expressionist style, executed by John Hutton. Then, our gaze turns towards the nave and continues down to the focal point of the building, the high altar itself, dominated by the famous majestic 74-foot (22.5-meter) tall tapestry of Christ the King in Glory designed by Graham Sutherland and woven by the Frères Pinton at Felletin near Aubusson in France. The figure is surrounded by the symbols of the four evangelists and the defeated figure of Satan at the left hand side of the figure. The crown and the cross are subtly combined. At the foot of the Christ figure, between his legs, stands the figure of a human being, representative of the whole of humanity that Christ has redeemed. The altar stands out from the backdrop of the tapestry for its extreme simplicity. It is not made of marble or of any other precious stone but is a simple block of concrete.
The interior is also notable for the emotive sculpture of the Mater Dolorosa by John Bridgeman in the East end, and the Baptistry window by John Piper and executed by Patrick Reyntiens, of abstract design that occupies the full height of the bowed baptistery, which comprises 195 panes, ranging from white to deep colours. The baptismal fonts are a raw stone, slightly dug, coming from a hill in Bethlehem. The other stained glass windows are the work of Keith New.
As the visitor walks from the baptistery down the south aisle he comes to another interesting point of the cathedral, a small side chapel, the Gethsemane chapel. Impressive in a different way, it offers a place of prayer for those who wish to withdraw from the focal point of the cathedral. The mosaic depicts the "Angel of Agony" by Steven Sykes and becomes more impressive when seen from a distance through the wrought iron crown of thorns designed by Basil Spence. To the right of this chapel is the circular shaped larger Chapel of Christ the Servant.
The foundation stone, the ten stone panels inset into the walls of the cathedral called the "Tablets of the Word", and the baptismal font were designed and carved by the émigré German letter carver Ralph Beyer.
A fire broke out early in the morning of February 27, 2001 in the basement. Damage was limited to smoke which filled the building. Sutherland's tapestry and the organ were particularly affected.
The ruined cathedral
The ruined cathedral, still on consecrated land, lays emphasis on death and defeat but also on forgiveness and reconciliation. The Christian message comes through quite clearly as we enter the ruins and make our way to the polygonal apse where the "reconciliation altar" is situated. Behind the altar can be seen the prominent rudimentary cross, a replica of the original cross made of two burnt oak beams, relics of the fire that destroyed the building and now on exhibit in the new cathedral.
The garden also houses the reconciliation statue executed by Josefina de Vasconcellos who made it at the age of 90. It was donated to the cathedral, in 1995, by Richard Branson on the 50th anniversary of the end of World War II. A replica of this statue was donated by the people of Coventry to the peace garden of Heroshima.
The Organs
When the cathedral was reduced to ruins in an air raid in November 1940, the fine "Father" Willis organ of 1886, identical to that in Truro Cathedral, was totally destroyed. That organ had been enlarged, at the cost of £700, in 1914 by J. Charles Lee, of Coventry. The destroyed organ was preceeded by an instrument built by James Chapman Bishop in 1836 and before that by an organ built by Thomas Schwarbrick and installed in 1733.
The construction of the new cathedral presents the opportunity for a brand new organ to match it. The Harrison & Harrison organbuilding firm is appointed in 1952 and a provisional specification is drawn up by Sidney Campbell in conjunction with Cuthbert Harrison. The 1950's were a turbulent time for organ building in general. The revolutionary design of the new instrument in the Royal Festival Hall, London, and passion running high between those who favoured the romantic or neo-classical style, meant much argument and controversy before the specification of the organ, as it now stands, was agreed in 1959. The organ is therefore something of a compromise, but in a busy cathedral where many demands are placed upon it - recitals, daily services, major events with capacity congregation – it fulfils its role admirably and there are many who hold it in high regard.
While the organ was being built, an instrument (II/P, 19 stops) was on loan from the N. P. Mander organbuilding firm. Harrison & Harrison built the new 4-manual instrument that was installed in 1961/2. The same firm executes alterations in 1964.
In 1986/7, the organ is overhauled by Harrison & Harrison and upgraded to include solid-state technology. A Larigot stop is added to the Choir division while more couplers are installed on Swell and Solo divisions.
After the 2001 fire, the organ is cleaned and overhauled by David Wells.
I. Choir |
II. Great |
|||
---|---|---|---|---|
1Claribel Flute | 16' | Double Open Diapason | 16' | |
2Diapason | 8' | Bourdon | 16' | |
1Gedackt | 8' | Open Diapason I | 8' | |
1Harmonic Flute | 8' | Open Diapason II | 8' | |
1Dulciana | 8' | Stopped Diapason | 8' | |
2Principal | 4' | Spitz Flute | 8' | |
1Rohr Flute | 4' | Octave | 4' | |
1Nazard | 2 2/3' | Gemshorn | 4' | |
2Fifteenth | 2' | Octave Quint | 2 2/3' | |
1Block Flute | 2' | Super Octave | 2' | |
1Tierce | 1 3/5' | Mixture 1 1/3' | IV | |
1Larigot | 1 1/3' | 4Cornet | II-V | |
2Mixture 1' | V | Double Trumpet | 16' | |
1Cromorne | 8' | Trumpet | 8' | |
Tremulant | Clarion | 4' |
III. Swell |
IV. Solo |
|||
---|---|---|---|---|
Quintadena | 16' | Diapason | 8' | |
Hohl Flute | 8' | Rohr Flute | 8' | |
Viola | 8' | Viole | 8' | |
Céleste (TC) | 8' | Viole céleste (TC) | 8' | |
Principal | 4' | Octave | 4' | |
Spitz Flute | 4' | Open Flute | 4' | |
Fifteenth | 2' | Wald Flute | 2' | |
Sesquialtera | II | 5Sifflöte | 1' | |
Mixture 2/3' | IV | Mixture 2 2/3' | IV | |
Oboe | 8' | Corno di Bassetto | 16' | |
Tremulant | Tremulant | 8' | ||
Contra Fagotto | 16' | 3Orchestral Trumpet | 8' | |
Trumpet | 8' | 3Orchestral Clarion | 4' | |
Clarion | 4' | |||
Tremulant |
Pedal |
|
---|---|
Sub Bourdon(ext) | 32' |
Open Wood | 16' |
1Open Metal | 16' |
Diapason (GT) | 16' |
1Sub Bass | 16' |
1Dulciana | 16' |
Principal | 8' |
1Spitz Flute | 8' |
Twelfth | 5 1/3' |
Fifteenth | 4' |
1Rohr Flute | 4' |
1Open Flute | 2' |
Mixture 1 1/3' | IV |
Bombardon | 32' |
Ophicleide | 16' |
Fagotto (SW) | 16' |
Posaune | 8' |
Basson | 8' |
Schalmei | 4' |
Kornet | 2' |
1 | Côté nord / North side | |
2 | Côté sud / South side | |
3 | Non expressif / Unenclosed | |
4 | 12.17 de/from C-B; 12.15.17 de/from TC-b; 1.8.12.15.17 de/from c1 | |
5 | Un jeu de Voix humaine faisait partie du devis original mais un Sifflöte a été installé à la place / A Vox Humana was planned in the original specification but a Sifflote was installed instead |