Description [Français / English] |
Composition sonore Stop List |
Enregistrements Recordings |
Retour Return |
L'église St. Bartholomew, communément appelée St. Bart's, est une paroisse épiscopalienne historique fondée en janvier 1835. Elle est sise du côté est de l'avenue Park entre les 50e et 51e rues dans le secteur Manhattan de la ville de New York.
Historique
La communauté s'établit dès sa fondation en janvier 1835 dans un édifice de style néo-classique sobre avec un clocher de style gothique et de style Régence. Il est construit au coût de 33 000 $ au coin de la rue Great Jones et la distingue Place Lafayette.
Le second emplacement, construit entre 1872 et 1876, se situe au coin sud-ouest de l'avenue Madison et de la 44e rue Est. Le terrain est acheté à bon prix de la firme New York & Harlem Railroad par l'entremise d'un paroissien, William H. Vanderbilt. L'édifice est conçu dans le style quasi-lombard par James Renwick Jr de la firme Renwick & Sands. Il est construit en granit solide, au coût de 228 584 $, il comprend, dans un coin, un haut campanile.
En 1902-1903, l'édifice est embelli d'un portail triple de style renouveau romantique français conçu par Stanford White qui s'est inspiré de l'église Saint-Gilles, à Gard sis entre Arles et Nîmes (en France), que White a admirée en 1878. Les sculptures du tympan sont inspirées de la Renaissance. Le portail est un don d'Alice Gwynne Vanderbilt et de ses enfants en mémorial à Cornelius Vanderbilt II décédé le 12 septembre 1899. Les magnifiques portes de bronze, avec ses bas-reliefs relatant des scènes de l'Ancien et du Nouveau Testament, sont l'oeuvre des meilleurs sculpteurs de New York : Andrew O'Connor réalise la porte principale, Herbert Adams, la porte sud et Philip Martiny, la porte nord.
Entre 1908 et 1913, alors que le terminus Grand Central se construit sur l'avenue Park, la communauté y voit une opportunité de construire une grande église urbaine sur un site prestigieux. En mai 1913, le Conseil de l'église est autorisé à acheter, pour la somme de 1,4 million $, un terrain aux dimensions irrégulières du côté Est de l'avenue Park, entre les 50e et 51e rues, appartenant à la firme Schaefer Brewing. Le comité des arts, dirigé par Alvin Krech, recommande que Bertram Grosvenor Goodhue, soit choisi pour concevoir la nouvelle église. Comme Alice Vanderbilt offre de payer le transfert du mémorial de son mari au nouvel emplacement, Goodhue utilise le portail de Stanford White comme base de travail. Après avoir examiné plusieurs esquisses, le comité choisit les plans de Goodhue pour un grand édifice à dôme dans un style byzantin romantique inspiré de la cathédrale Saint-Marc de Venise. Goodhue assure le Conseil que l'édifice qui possèdera une structure d'acier peut être construit pour 500 000 $.
Débutant en 1915, le terrain est nettoyé, les contrats sont signés et, le 1er mai 1917, la pierre angulaire est posée par l'évêque David Hummel Greer. En date de septembre de la même année, la somme de 280 000 $ a déjà été dépensée et une estimation prévoit qu'une somme supplémentaire d'un million sera nécessaire pour tenir compte des augmentations de coûts pour les matériaux et pour la main-d'oeuvre. Les plans de Goodhue sont révisés et presque toute la décoration est supprimée tandis que la construction du dôme est temporairement abandonnée. Goodhue demande s'il peut réutiliser les bancs de l'ancienne église afin de réduire les coûts. Plusieurs autres éléments de l'ancienne église sont modifiés et réutilisés incluant les verrières, le plancher de marbre, la balustrade du choeur, les stalles, le tableau au-dessus du maître-autel ainsi que le retable. Vers la fin de 1918, l'église non achevée peut être utilisée, et ce, même si l'extérieur du côté nord est incomplet : de la jute et du feutre couvrent les murs qui éventuellement seront recouverts de tuiles ou autrement décorés. Finalement, le premier service religieux a lieu le 20 octobre 1918. La dette est éliminée en avril 1923 et l'église est consacrée le 1er mai suivant.
Après la mort subite de Goodhue le 23 avril 1924, les plans sont modifiés par ses anciens associés qui se regroupent sous la raison sociale de Mayers, Murray & Philips. Ils renégocient les contrats en cours. Les éléments non réalisés de Goodhue sont réexaminés et Alvin Krech, responsable du comité des arts, prépare un rapport qui recommande l'utilisation d'éléments byzantins, incluant les mosaïques dans le chevet. Pour répondre aux désirs des paroissiens, les verrières remplacent les vitres claires ou teintées ce qui assombrit grandement l'intérieur. Le dôme est construit au coût de 750 000 $ avec un extérieur en tuiles et un intérieur en polychrome espano mauresque. Ce dôme remplace la flèche qui était prévue dans les plans originaux et qui n'a jamais été construite. Achevé au coût de 5,4 millions $, l'édifice contient des verrières réalisées par Hildreth Meiere et des fonts baptismaux en marbre par l'artiste danois, Bertel Thorvaldsen. La consécration de l'édifice, enfin achevé, a lieu le 9 décembre 1930.
L'église et la salle communautaire sont classées en 1967 en tant « monument » par la Commission de conservation des monuments de New York et, le 6 novembre 2016, en tant que « monument historique national ».
Les orgues
L'orgue principal
Le premier orgue dans l'église sise Place Lafayette et de la rue Great Jones est commandé en 1837 et installé par Henry Erben en 1839 au coût de 3 000 $. C'est un instrument à traction mécanique de 24 jeux répartis sur deux claviers et pédalier. Les spécifications de cet orgue sont inconnues.
Lorsque la communauté emménage dans sa seconde église, un nouvel orgue est commandé au coût de 9 000 $ auprès de la firme J.H. & C.S. Odell, de New York. Un contrat manuscrit, signé le 8 février 1872 et comprenant les spécifications de l'instrument, stipule que l'orgue doit être en parfait état et complet pour le 1er aout 1872. Un mois auparavant, le 6 janvier 1872, John H. Odell obtenait le premier brevet américain pour une transmission tubulaire pneumatique pour les claviers. Il utilise ce concept pour l'octave basse de l'instrument. L'opus 112 est un instrument à traction mécanique et tubulaire pneumatique de 40 jeux et 46 rangs répartis sur trois claviers et pédalier. Il inclut huit pistons pneumatiques réversibles de combinaisons ainsi que trois pédales pneumatiques qui sont aussi réversibles.
En 1893, en tant que son opus 328, la firme George S. Hutchings s'engage à construire et à installer un nouvel orgue de choeur dans deux chambres sises de chaque côté du choeur. Hutchings reconstruit, en tant qu'opus 329, l'orgue Odell de 1872 qui est sur la tribune et, en tant qu'opus 402, la jonction électrique des deux orgues de façon à ce les deux instruments puissent être accessibles à partir d'une console amovible placée dans le choeur. L'instrument possède 86 jeux et 100 rangs répartis sur quatre claviers et pédalier. Le nouveau système de transmission s'avère peu fiable, mais les problèmes électriques sont résolus deux ans plus tard avec l'utilisation de nouveaux aimants. Acclamé à son époque, cet orgue double a été joué le Jour de l'An 1901 par Edwin Lemare lors de ses débuts aux États-Unis et par Leopold Stokowski qui vint d'Angleterre en 1905 pour occuper la fonction d'organiste et de chef de choeur à St. Bartholomew.
Lorsque la communauté déménage dans l'église actuelle, un nouvel orgue est commandé et installé en 1918 par la firme Ernest M. Skinner, de Boston. L'opus 275 de Skinner incorpore plusieurs rangs des instruments de l'ancienne église (George S. Hutchings, opus 402, 1893; Odell, opus 112, 1872). Le nouvel orgue utilise un nouveau type de transmission avec des sommiers de type Pitman électropneumatiques perfectionnés par Skinner. Ce nouveau mécanisme permet un total de neuf divisions installées dans le choeur et sur la tribune, toutes contrôlées par une traction électrique à partir d'une console de cinq claviers installée dans le choeur. En 1920, un carillon (Chimes) est installé.
L'agrandissement de l'orgue commence en 1927. La division Solo est révisée et transférée dans le choeur alors que des changements à la structure sonore sont effectués ailleurs dans l'instrument. Un cinquième clavier est installé à la console en prévision de l'ajout de l'orgue Celestial, opus 632 de Skinner, complété en 1930. Installé dans le dôme, à 33,5 mètres (110 pieds) au-dessus de la croisée du transept, cet ajout de 18 jeux et 24 rangs comprend un clavier et un pédalier expressifs. Son devis comprend des célestes éthérés, des flûtes colorées, des anches d'orchestre et une trompette sous 15" à 25" de pression. La réflexion acoustique du dôme confère une qualité distincte à ces voix.
En 1937, G. Donald Harrison conçoit et la firme Aeolian-Skinner construit un nouvel orgue de tribune (Opus 275-A). Avec l'intérêt du moment pour la musique baroque, les divisions Great, Swell et Pedal (et un Positiv de 6 jeux enlevé par Harrison en 1953) sont conçues pour fournir les ressources nécessaires à la prestation de musique de ce répertoire. Toute la tuyauterie est neuve mis à part deux jeux de la Pédale qui proviennent de l'instrument Odell de 1872. Le devis total de l'orgue de 1938 comprend 11 divisions formées par l'orgue de choeur (Great, Swell, Choir, Solo et Pedal) installé du côté nord du choeur, de l'orgue de tribune (Great, Swell, Choir/Positiv and Pedal) installé à l'extrémité ouest de la nef, et l'orgue Celestial (un clavier et Pedal) installé dans le dôme. En tout, il y a 113 jeux, 154 rangs et 8 975 tuyaux.
De 1950 à 1953 (Opus 275-B), l'orgue est modernisé sous la direction de Harold W. Friedell en collaboration avec Joseph S. Whiteford et la firme Aeolian-Skinner. La division Great du choeur est déménagée du côté sud du choeur avec les 6 jeux de la division du Positiv alors que les divisions de l'orgue de choeur sont révisées avec une nouvelle tuyauterie. La division Choir de l'orgue de tribune est enlevée et sa tuyauterie est distribuée dans les autres divisions selon une nouvelle structure sonore. En 1953, une nouvelle console de cinq claviers est installée pour contrôler l'orgue qui se compose de 138 jeux, 158 rangs et 9 376 tuyaux. Harold Friedell inaugure l'orgue le 29 novembre 1953.
Lorsque la nouvelle console est installée en 1953, le cinquième clavier de l'ancienne console est retiré avant que celle-ci retourne chez le facteur. Ce clavier est acquis par Anthony Bufano, le curateur de l'orgue, qui en fait un clavier utilisé pour l'accord de l'orgue Celestial dans le dôme.
En 1955, les jeux Orchestral Oboe et Flugelhorn sont réintégrés dans la division Solo. Vers 1959, la firme Aeolian-Skinner exécute des travaux de recuirage et travaille sur les anches (Opus 1405). Des travaux supplémentaires sont exécutés sur les anches en 1966 (Opus 275-C). En 1967, 61 tuyaux horizontaux de la Trompette en chamade sont installés au-dessus de l'orgue de tribune directement sous la fenêtre « Te Deum » à l'extrémité ouest de la nef.
La dernière reconstruction majeure de l'orgue remonte à 1970-1971 alors que la firme Aeolian-Skinner, de Boston, nettoie et recuire l'orgue de tribune et l'orgue Celestial (Opus 275-E). Elle installe de nouveaux sommiers, de nouvelles structures et beaucoup de nouvelle tuyauterie dans les divisions de l'orgue de choeur (Opus 275-F). L'orgue est complètement réharmonisé par Donald M. Gillett de la firme Aeolian-Skinner. Ces travaux sont les derniers exécutés par cette firme qui cesse ses opérations en 1972. L'orgue comprend alors 172 jeux, 225 rangs et 12 422 tuyaux. Ces statistiques demeurent inchangées depuis 1971. C'est le plus gros orgue de la ville de New York.
Au cours du printemps 2006, une nouvelle console amovible de cinq claviers et pédalier est installée. Construite par la firme Harris Organs, de Whittier, CA et conçue pour s'harmoniser visuellement avec l'ameublement du choeur, elle incorpore plusieurs éléments stylistiques et dimensionnels communs aux consoles construites par Aeolian-Skinner, tout en ajoutant des développements de la technologie électronique offrant aux organistes une plus vaste flexibilité dans le contrôle des ressources sonores de cet immense instrument. L'enveloppe extérieure de la console est en chêne blanc fumé scié en quartier et en acajou poli. Elle est un don à la mémoire de Robert Brimberg.
En 2004 et 2006, l'instrument est endommagé par la vapeur rendant l'instrument injouable dans son ensemble. Malgré que beaucoup de travaux aient été exécutés par le curateur Douglass Hunt et, depuis 2014, par la firme Foley-Baker, de Tolland, CT pour graduellement réparer les jeux affectés, un programme complet de restauration va être nécessaire pour que les divisions du choeur et de la tribune reviennent à leur niveau de 1971. Les ventilateurs, qui fournissent l'air aux différents endroits de l'orgue, ont été déménagés dans une salle à air conditionné dans la crypte afin de s'assurer que l'orgue reçoive l'air le plus propre possible à la température optimale et au meilleur degré d'humidité. Lors de la restauration du dôme, une restauration complète, incluant un recuirage et un nettoyage de l'orgue Celestial, ont été exécutés permettant ainsi de remettre en fonction plusieurs notes muettes. Ces travaux ont été achevés à l'automne 2018.
Cet orgue peut être vu comme « l'opus magnum » d'une évolution sonore de l'orgue classique américain tel que conçu et construit par Aeolian-Skinner. Avec ses ensembles clairs et articulés dans toutes les divisions, l'ajout habile de voix romantiques et de jeux orchestraux dans l'oeuvre de E.M. Skinner et avec les rangs provenant des instruments de Hutchings et d'Odell, cet orgue est un monument qui se prête avec aisance aux nombreuses demandes du programme musical de l'église.
L'orgue de la chapelle
Un contrat, daté du 29 juin 1917, stipule que la firme M. P. Möller s'engage à construire une instrument à trois claviers et pédalier pour la somme de 4 400 $. La firme alloue un crédit de 2 000 $ pour l'ancien orgue de la chapelle tant pour les parties récupérables que celles réutilisés dans le nouvel orgue. Cet instrument est livré le 24 août 1918.
Les recherches menées à date ne permettent pas de déterminer avec exactitude où, dans l'église, cet orgue a été installé. Dès que le nouvel orgue Skinner a été achevé, il est possible que cet orgue ait été transféré dans la chapelle.
En 1925, la firme Casavant Frères, de Siant-Hyacinthe, construit et installe leur opus 1079 : un instrument à traction électropneumatique de 14 jeux et de 14 rangs répartis sur deux clavier et pédalier. La tuyauterie est installé sous le plancher et l'instrument est entendu grâce à la présence de deux incisions à l'arrière.
En 1961, un orgue à traction électropneumatique Aeolian-Skinner (opus 1417) avec 13 jeux et 18 rangs est installé à deux endroits. Les divisions Great et Pedal sont derrière une façade à l'arrière de la chapelle alors que deux divisions expressives de Swell ainsi que la console sont placées sur un tribune dans le choeur. Endommagé par le feu en 2006, l'instrument a été complètement restauré en juillet 2015.
[cliquer sur l'image ou ici pour obtenir une version agrandie]
St. Bartholomew's Church, commonly called St. Bart's, is a historic Episcopal parish founded in January 1835, and located on the east side of Park Avenue between 50th and 51st Street in Midtown Manhattan, in New York City.
History
The congregation's first location was opened for service in January 1835, in a plain neoclassical style with a Gothic or Regency spire erected at a cost of $33,000 at the corner of Great Jones Street and fashionable Lafayette Place.
The second location, built from 1872 to 1876, was at the southwest corner of Madison Avenue and East 44th Street. The land was purchased at a good price from the New York and Harlem Railroad, as arranged through the offices of William H. Vanderbilt, a parishioner. The building was designed in the quasi-Lombardic style by James Renwick Jr, from the Renwick and Sands firm. It was built of solid granite at the cost of $228,584, it included a tall campanile at the corner.
In 1902-1903, the building was embellished with a triple French Romanesque Revival portal by Stanford White, who took as his inspiration St. Gilles Church, in Gard located between Arles and Nîmes (France), which White had admired in 1878; the sculptures in the tympana are Renaissance-inspired. The portal was paid for by Alice Gwynne Vanderbilt and her children as a memorial to Cornelius Vanderbilt II who died on September 12th, 1899. The magnificent bronze doors, with bas-reliefs in panels depicting episodes from the Old and New Testaments, were carried out by some of New York's established sculptors: Andrew O'Connor, working freely under the general direction of Daniel Chester French, executed the main door; the south door was executed by Herbert Adams, the north door by Philip Martiny.
As Grand Central Terminal was built atop Park Avenue between 1908 and 1913, the community saw the opportunity to build a great urban church in a commanding location. In May 1914, the vestry was authorized to purchase, for $1.4 million, an irregularly shaped lot on the east side of Park Avenue, between 50th and 51st Streets, that was formerly occupied by the Schaefer Brewing Company. The Arts Committee, headed by Alvin Krech, recommended that Bertram Grosvenor Goodhue receive the commission to design the new church. Alice Vanderbilt offered to pay for moving her husband's memorial to the new location, and Goodhue used the Stanford White portal as the basis of his design. After reviewing several schemes, the committee selected Goodhue's plans for a grand domed edifice in a Byzantine-Romanesque style that was inspired by San Marco in Venice. Goodhue assured the vestry that the steel-framed design could be built for $500,000.
Starting in 1915, the lot was cleared, contracts were signed, and on May 1st, 1917, the cornerstone was laid by Bishop David Hummel Greer. By September of that year, the church has spent $280,000 on the building and it was estimated that another $1 million would be needed due to increased costs for material and labor. Goodhue's scheme was truncated, much of the decoration was deleted, and it was decided to temporarily abandon construction of the dome and cloister. Goodhue was asked if he could reuse the pews from the old church, saving the cost of new ones. Many other materials and furnishings from the old building were modified and reused, including some stained glass, the marble paving, chancel rail, choir stalls, the painting over the altar, and the reredos. By the fall of 1918, the unfinished church could be used, although the exterior on the north side was incomplete, burlap and felt covered the walls that would eventually be tiled or otherwise decorated. Finally, on October 20th, 1918, the first service in the new church took place before a large congregation. The debt was eliminated in April 1923 and on May 1st, 1923, the church was consecrated.
After Goodhue's sudden, unexpected death on April 23rd, 1924, the design was altered during construction by his office associates, in partnership as Mayers, Murray and Philips. They renegotiated the unfinished contracts. Goodhue's unrealized designs for the interior were reexamined and Alvin Krech, chair of the Art Committee, prepared a report that recommended the use of Byzantine elements, including the mosaics in the apse. At the wish of parishioners, stained glass replaced the clear or tinted windows and greatly darkened the interior. They inserted the dome at the cost of $750,000, a tile-patterned on the exterior and with a polychrome Hispano-Moresque interior, which substituted for the spire that had been planned but never built. Completed at the cost of 5.4 million $, the church contains stained-glass windows and mosaics by Hildreth Meiere, and a marble baptismal font by the Danish artist, Bertel Thorvaldsen. The completed church was dedicated on December 9th, 1930.
The Church and the Community House were designated a landmark by the New York Landmarks Preservation Commission in 1967 and on November 6th, 2016, as a National Historic Landmark.
The Organs
The Main Organ
The first organ in the Lafayette Place and Great Jones Street Church was ordered in 1837 and installed by Henry Erben in 1839 at the cost of $3,000. It was a mechanical-action instrument with 24 stops over two manuals and pedal. The organ specifications are unknown.
When the congregation moved into its second church, a new organ was ordered, at the cost of $9,000, from the J.H. & C.S. Odell Company of New York City. A handwritten contract and specification, signed February 8th, 1872, stated that the organ would be in perfect and complete order by August 1st, 1872. Just one month earlier, on January 16th, 1872, John H. Odell was granted the first American patent for a tubular-pneumatic key action, and Odell used this new application on the bass octave of the instrument. Opus 112 was a mechanical and tubular-pneumatic action instrument with 40 stops and 46 ranks over three manuals and pedal. It included eight pneumatic combination pistons arranged from loud to soft—for each manual, plus four reversible, and three pneumatic composition pedals which were also reversible.
In 1893, the George S. Hutchings Company was contracted to install a new chancel organ, opus 328, in two chambers, one on each side of the chancel. Hutchings also rebuilt, as opus 329, the 1872 Odell organ in the gallery and, as opus 402, electrically combined the two organs so that both organs could be played from a movable four-manual console in the chancel. The instrument had 86 stops and 100 ranks over four manuals and pedal. The new action proved to be unreliable, but the electrical problems were resolved two years later with the use of a different type of magnet. Much acclaimed in its day, this double organ was played on New Year's Day 1901, by Edwin Lemare in his American debut and by Leopold Stokowski who came from England in 1905 to become organist and choirmaster of St. Bartholomew's.
When the congregation moved into its present church, a new organ was ordered and was installed in 1918 by the Ernest M. Skinner Co., of Boston. Skinner's Opus 275 incorporated many ranks from instruments in the previous church by George S. Hutchings of Boston (1893, Opus 402) and by J.H. and C.S. Odell of New York City (1872, Opus 112). The new organ used a new type of mechanism with electro-pneumatic Pitman chests that had been perfected by Skinner. This new mechanism allowed a total of nine divisions to be installed in the chancel and gallery, all controlled by electric action from a movable four-manual console in the chancel. In 1920, a set of Chimes was added.
In 1927, the expansion of the organ began. The Solo division was revised and transferred to the chancel and tonal changes were made elsewhere in the instrument. A fifth manual was fitted to the console in preparation for the addition of the Celestial organ, Skinner's opus 632, completed in 1930. Located in the dome 110 feet (33.5 meters) above the transept crossing, this 18-stop, 24-rank department contains manual and pedal divisions under expression. Ethereal celestes, colorful flutes, orchestral reeds, and brilliant trumpet stops on 15" and 25" of pressure are included in its scheme. The acoustically reflective dome imparts a distinctive quality to these voices.
In 1937, G. Donald Harrison designed and the Aeolian-Skinner Organ Company built a new west galley organ (Opus 275-A). With the gathering interest of the time in the performances of baroque music, the new gallery Great, Swell, and Pedal (along with a six-stop Positiv, removed by Harrison in 1953) were designed to provide proper resources for the playing of baroque music. All the pipework was new except for the two Pedal stops which were from the 1872 Odell instrument. The completed scheme of the organ in 1938 consisted of 11 divisions formed from the chancel organ (Great, Swell, Choir, Solo and Pedal) located in the north chancel bay, the gallery organ (Great, Swell, Choir/Positiv and Pedal) located in the west end of the nave and the Celestial Organ (one manual and pedal) located within the dome. There were 133 speaking stops, 154 ranks and 8,975 pipes.
Beginning in 1950 and continuing until 1953 (Opus 275-B), the organ was modernized under the direction of Harold W. Friedell in collaboration with Joseph S. Whiteford and the Aeolian-Skinner Company. The chancel Great division was moved to the south chancel bay along with a new 6-stop Positiv division, and the chancel divisions were revised with new pipework. The gallery Choir division was discarded and its pipework distributed to various other divisions in the new scheme. In 1953, a new five-manual console was installed to control the organ that now was composed of 138 stops, 158 ranks and 9,376 pipes. Harold Friedell dedicated the organ on November 29th, 1953.
When the new console was installed in 1953, the added fifth manual of the old console was removed for use in company installations. This keyboard was subsequently acquired by Anthony Bufano, organ curator, who fashioned the manual into a tuning keyboard in the dome.
In 1955, the existing Orchestral Oboe and Flugelhorn were restored to the Solo division. About 1959, Aeolian-Skinner did some releathering and worked on the reeds (Opus 1405). Additional work was done on the reeds in 1966 (Opus 275-C). In 1967, the 61 horizontal pipes of the Trompette en Chamade were installed above the gallery organ case and directly below the Te Deum window in the west end of the church.
The organ had its last major rebuilding in 1970-1971, when the Aeolian-Skinner Company, of Boston, cleaned and releathered the gallery and celestial organs (Opus 275-E), and provided new chests, structures, and many new pipes for the chancel divisions (Opus 275-F). The entire instrument was tonally refinished by Donald M. Gillett of Aeolian-Skinner. This was the final project completed by the Aeolian-Skinner Company, which ceased operations in 1972. The organ comprises 172 stops, 225 ranks, and 12,422 pipes, and is unchanged since 1971. It is the largest organ in New York City.
During the spring of 2006, a new, movable five-manual and pedal console was installed. Custom built by Harris Organs, Inc. of Whittier, CA and designed to harmonize visually with the chancel furnishings, the new console incorporates many stylistic and dimensional elements common to consoles built by Aeolian-Skinner, while taking advantage of developments in electronic technology to offer organists vastly greater flexibility in controlling the tonal resources of this massive musical instrument. With its cabinetry of fumed solid quarter-sawn white oak and polished mahogany, the new console is a fitting addition to the architecture of the church. The console has been given in memory of Robert Brimberg.
Due to steam damage which occurred in 2004 and 2008, the instrument is not completely playable. Although, much work has been accomplished by curator Douglass Hunt and since 2014 by the Foley~Baker, Inc. from Tolland, CT, to gradually resurrect affected stops, a complete restoration program will be necessary to return both the north chancel and gallery divisions to their 1971 state. The organ blowers, which supply air to the various locations of the organ, have been moved to a specially designed, climate-controlled room in the basement, ensuring that the organ will receive the cleanest air possible at an optimum temperature and humidity level. In conjunction with the restoration of the dome, a complete restoration, including re-leathering and cleaning of the Celestial Organ was undertaken, enabling many dead notes to play again. This was completed in the fall of 2017.
This organ may be regarded as the final development in the tonal evolution of the American Classic organ, as conceived and built by Aeolian-Skinner. In the clear and articulate ensembles throughout the instrument, the skillful inclusion of the romantic voices and orchestral stops in the E. M. Skinner work and with the fine ranks from Hutchings and Odell, the organ stands as a monument which lends itself with ease to the many demands of the church musical program.
The Chapel Organ
A contract dated June 29th, 1917, states that the M.P. Möller Company agreed to build a three-manual organ for the sum of $4,400. Möller allowed a credit of $2,000 for the unused salvage from the old Chapel organ and parts of the old organ adaptable for use in the new instrument. The organ was shipped on August 24th, 1918.
Research to date has not determined exactly where in the church the Möller organ was set up. Following the completion of the Skinner organ in the church, this Möller organ may have been moved to the Chapel.
In 1925, Casavant Frères, of St. Hyacinthe, built and installed their opus 1079. It was an electro-pneumatic instrument with 14 stops and 14 ranks over two manuals and pedal. The pipes were installed below the floor and spoke through two tone chutes at the rear.
In 1961, an electro-pneumatic Aeolian-Skinner organ (opus 1417) with 13 stops and 18 ranks was installed in two locations. The Great and Pedal divisions are located behind the organ case in the rear of the chapel while the two enclosed Swell divisions and the console are in the chancel gallery. Damaged in a fire in 2006, the instrument was completely restored in July 2015.
II. Great |
III. Swell |
|||
---|---|---|---|---|
Violone | 16' | Flûte conique | 16' | |
Quintade | 16' | Diapason | 8' | |
Principal | 8' | Rohrflöte | 8' | |
Diapason | 8' | Gambe conique | 8' | |
Viola da Gamba | 8' | Gambe conique céleste | 8' | |
Flûte harmonique | 8' | Flûte à cheminée | 8' | |
Principal | 4' | Flûte céleste 8' | II | |
Octave | 4' | Choeur de violes 8' | IV | |
Spitzflöte | 4' | Montre | 4' | |
Quinte | 2 2/3' | Principal conique | 4' | |
Super Octave | 2' | Flûte harmonique | 4' | |
Mixture | IV-VI | Octavin | 2' | |
Scharf | IV | Flûte magique | 2' | |
Kornett | III-V | Larigot | 1 1/3' | |
Contra Trompete | 16' | Sept-Neuf | II | |
Trumpete | 8' | Sesquialtera | II | |
Klarine | 4' | Plein Jeu | IV | |
Chimes (SOLO) | Cymbale | IV | ||
Contre Trompette | 16' | |||
Trompette | 8' | |||
Hautbois | 8' | |||
Clairon | 4' | |||
Tremulant | ||||
1Harp Sub (ext) | 8' | |||
Harp Celesta | 4' |
I. Choir |
I. Positiv |
|||
---|---|---|---|---|
Dulciana | 16' | Quintflöte | 16' | |
Viola Pomposa | 8' | Prinzipal | 8' | |
Viola Celeste | 8' | Spitzgedeckt | 8' | |
Dolcan | 8' | Octave | 4' | |
Dolcan Celeste | 8' | Koppelflöte | 4' | |
Quintadena | 8' | Nasat | 2 2/3' | |
Holzgedeckt | 8' | Oktavlein | 2' | |
Prestant | 4' | Flachflöte | 2' | |
Rohrflöte | 4' | Terz | 1 3/5' | |
Nazard | 2 2/3' | Oktavquint | 1 1/3' | |
Nachthorn | 2' | Sifflöte | 1' | |
Tierce | 1 3/5' | Scharf | IV-V | |
Mixture | V | Terzian | II | |
Dulzian | 16' | Zimbel | II | |
Petite Trompette | 8' | Rankett | 16' | |
Clarinet | 8' | Krummhorn | 8' | |
Oboe-Schalmey | 4' | Tremulant | ||
Tremulant | ||||
Harp (SW) | ||||
Carillon (CEL) |
IV. Solo |
IV. Bombarde |
|||
---|---|---|---|---|
Flauto Mirabilis | 8' | Trompette harmonique | 8' | |
Gross Gamba | 8' | Clairon harmonique | 4' | |
Gamba Celeste | 8' | |||
Orchestral Flute | 4' | |||
French Horn | 8' | |||
Flugel Horn | 8' | |||
Enligh Horn | 8' | |||
Orchestral Oboe | 8' | |||
Tremulant | ||||
Trompette en chamade (GAL) | 8' | |||
Chimes |
Pedal |
|
---|---|
Untersatz (ext) | 32' |
Prinzipal | 16' |
Holzflötenbass | 16' |
Subbass | 16' |
Gedeckt | 16' |
Violone (GT) | 16' |
Dulciana (CH) | 16' |
Quintade (GT) | 16' |
Flûte conique (SW) | 16' |
Grossquinte | 10 2/3' |
Prinzipal | 8' |
Pommer Gedeckt | 8' |
Gemshorn | 8' |
Oktav | 4' |
Nachthorn | 4' |
Blockflöte | 2' |
Grosskornet 64' | VII |
Sesquialtera 16' | II |
Mixtur | IV |
Scharf | V |
Bombarde (ext) | 32' |
Kontra Posaune (ext) | 32' |
Kontra Fagott (ext) | 32' |
Posaune | 16' |
Fagott | 16' |
Trompete | 8' |
Klarine | 4' |
Schalmei | 2' |
V. Celestial |
Pedal |
|||
---|---|---|---|---|
Harmonic Flute | 8' | Diapason | 16' | |
Flûte d'amour | 8' | Dulciana | 16' | |
Erzähler | 8' | Octave (ext) | 8' | |
1Erzähler Celeste | 8' | Ophicleide | 16' | |
Echo Dulcet 8' | II | |||
Octave | 4' | |||
Flute | 4' | |||
Grande Fourniture | VII | |||
Bombarde | 16' | |||
Corno di Bassetto | 16' | |||
Cor de Gabriel | 8' | |||
Trompette harmonique | 8' | |||
Vox Humana | 8' | |||
Clairon | 4' | |||
Tremulant | ||||
Zymbelstern | ||||
Carillon |
I. Great |
II. Swell |
|||
---|---|---|---|---|
Quintaton | 16' | Gemshorn | 16' | |
Principal | 8' | Geigen Diapason | 8' | |
Gedeckt | 8' | Stopped Diapason | 8' | |
Spitzflöte | 8' | Viole de Gambe | 8' | |
Octave | 4' | Viole Celeste | 8' | |
Rohrflöte | 4' | Octave | 4' | |
Quinte | 2 2/3' | Flûte | 4' | |
Super Octave | 2' | Nazard | 2 2/3' | |
Blockflöte | 2' | Super Octave | 2' | |
Fourniture | IV | Tierce | 1 3/5' | |
Cymbel | III | Plein Jeu | III | |
Trompette en Chamade | 8' | Cymbel | III | |
Bombarde | 16' | |||
Trumpet | 8' | |||
Trompette | 8' | |||
Clairon | 4' | |||
Tremulant |
Pedal |
|
---|---|
Open Bass | 32' |
Principal | 16' |
Bourdon | 16' |
Gemshorn (SW) | 16' |
Principal | 8' |
Pommer Gedeckt | 8' |
Gemshorn (SW) | 8' |
Choralbass | 4' |
Nachthorn | 4' |
Blockflöte | 2' |
Mixture | III |
Cymbel | II |
Posaune | 16' |
Trompet (ext) | 8' |
Clarion (ext) | 4' |
Légende / Legend
1 | à partir du deuxième DO / From tenor C |
Autres caractéristiques / Other details
I. Great |
II. Swell |
|||
---|---|---|---|---|
Viola Pomposa | 8' | Swell I | ||
Holzbourdon | 8' | Rohrflöte | 8' | |
Flute Celeste 8' (SW II) | II | Octavin | 2' | |
Spitzprinzipal | 4' | 1Sesquialtera | II | |
Spillflöte (SW II) | 4' | Trompette (GT) | 8' | |
Waldflöte | 2' | |||
Plein Jeu | IV | Swell II | ||
Trompette | 8' | Flute Celeste 8' | II | |
Spillflöte | 4' | |||
Rohrschalmei | 8' | |||
Tremulant |
Pedal |
|
---|---|
Bordun (ext GT) | 16' |
Rohrbass (ext SW) | 16' |
Montre | 8' |
Rohrflöte (SW I) | 8' |
Prestant (ext) | 4' |
Rohrflöte (SW I) | 4' |
Légende / Legend
1 | à partir du deuxième DO / From tenor C |