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Llandaff est un district, une communauté et une circonscription électorale au nord de Cardiff, capitale du Pays de Galles. La cathédrale de Llandaff est la cathédrale anglicane du diocèse de Llandaff et une église paroissiale.
Llandaff ne s'est jamais développé en un arrondissement à charte et, au XIXe siècle, il était décrit comme « un simple village ». Il est devenu une paroisse civile et, de 1894 à 1922, faisait partie du district rural de Llandaff et Dinas Powys. Le 9 novembre 1922, le comté de Cardiff est agrandi pour inclure la région.
Historique
La majeure partie de l'histoire de Llandaff est centrée sur son rôle de site religieux. Il existe un consensus commun selon lequel la cathédrale normande a été construite sur le site d'une ancienne église celtique.
La tradition galloise associe la fondation de l'église à Lucius, le légendaire roi des Britanniques du IIe siècle et le premier chrétien converti en Grande-Bretagne. Les Normands, qui envahissent le Pays de Galles à la fin du XIe siècle, considérèrent Dubricius (v465-v550) et Teilo (v500-v560) ainsi que leur successeur, Oudoceus (v536-v615/v625), comme les fondateurs de la cathédrale. Ils nomment Urbain (1076-1134) comme premier évêque en 1107. Celui-ci commence la construction de la cathédrale en 1120. Les travaux sont achevés à la fin du XIIe siècle. C'est de cette époque que date l'arc du sanctuaire avec ses cocardes ou médaillons, et l'œuvre normande plus tardive est représentée par les portes nord et sud de la nef. Ces portes datent de la fin du XIIe siècle, à l'époque où l'évêque William Saltmarsh (?-1191) agrandit ou reconstruit l'église, en faisant appel à des maçons de l'abbaye Saint-Augustin de Bristol.
Le successeur de Saltmarsh comme évêque, Henri d'Abergavenny (?-1218), construit la façade ouest en style gothique primitif, dont la partie centrale survit aujourd'hui, ainsi que la nef. Ces travaux ont pu s'être poursuivis par les évêques successifs. En 1266, suite à ces modifications, la cathédrale est à nouveau consacrée.
Au milieu du XIIIe siècle, la salle capitulaire et la chapelle de la Vierge sont construites par l'évêque William de Braose (?-1287). À partir de cette époque, il semble que la cathédrale soit en état constant de réparation ou de modifications mais à un rythme lent. Après l'achèvement de la chapelle de la Vierge, les deux travées du l'allée du choeur nord sont reconstruites.
De graves dommages sont occasionnés à l'église en 1400 lors d'une rébellion d'Owain Glyndwr (c1354-c1415). Les dégâts sont suffisamment importants pour que l'on pense que la cathédrale est peut-être endommagée de manière irréparable. La plupart des autres dégâts sont réparés, notamment par l'évêque John Marshall (?-1496), incluant le retable qui est toujours partiellement en place. La tour nord-ouest, celle sans flèche, est ajoutée, en 1484-1495, par Jasper Tudor (c1431-1495).
Pendant la guerre civile anglaise (1642-1651), la cathédrale est envahie par les troupes parlementaires. La cathédrale sert alors de taverne et d’écurie. La tour sud-ouest subit des dommages importants lors de la grande tempête de 1703 et, en 1720, elle est en état d'effondrement. Les dégâts causés à la cathédrale sont si importants que l'église envisage sérieusement de déplacer le siège du diocèse à Cardiff en 1717. Entre 1720 et 1723, une série de tempêtes endommage encore davantage la cathédrale, faisant tomber des sections du toit, provoquant l'effondrement de la tour sud-est ainsi que d'autres destructions. En raison de ces dommages, les services religieux sont confinés à la Chapelle de la Vierge et l'entrée ouest de la cathédrale est entièrement fermée.
La cathédrale
Trente ans après l'effondrement du toit de la cathédrale, le chapitre demande à l'architecte, John Wood, père (1704-1754), de préparer des devis et des plans pour restaurer la cathédrale. En 1734, les travaux commencent sur une nouvelle cathédrale, conçue par Wood qui conçoit un édifice de style temple italien (recréation du Temple de Salomon), travaillant uniquement sur la partie est du bâtiment, tout en laissant la partie ouest restante en ruines. Seize années supplémentaires s'écoulent avant que le chapitre ne sollicite des fonds pour réparer la partie ouest du bâtiment. Les plans de Wood sont de remplacer l'entrée ouest de la cathédrale par une tour et un porche. En 1836, une autre tentative infructueuse de transfert du siège épiscopal a lieu, cette fois pour Bristol. Les travaux ne sont toujours pas toujours terminés en 1752 et ils le restent. L'église de Wood, un bâtiment pour lequel peu de gens apprécie, est démolie lorsque la restauration victorienne qui débute dans les années 1840.
Aucune modification n'est apportée à l'entrée ouest jusqu'à ce que John Prichard (1817-1886) et John Pollard Seddon (1827-1906) commencent leurs travaux en 1841, lorsque les dommages causés à la partie ouest de la structure sont réparés. L'architecte Thomas Henry Wyatt (1807-1880) est embauché pour restaurer la chapelle de la Vierge en 1841. La restauration est suffisamment achevée pour permettre la réouverture de la cathédrale au culte le 16 avril 1857. Une réunion a lieu après la cérémonie et un plan de restauration détaillée est annoncé. La cathédrale est largement restaurée, la tour reconstruite et une flèche ajoutée en 1867-1869.
Le soir du 2 janvier 1941, au cours de la Seconde Guerre mondiale, une mine à parachute allemande est larguée près de la cathédrale lors du Blitz de Cardiff. Lorsqu'elle a explosé, le toit de la nef, le bas-côté sud et la salle capitulaire sont détruits. Le sommet de la flèche doit également être reconstruit tandis que l'orgue est endommagé. Tôt après, les travaux commencent pour dégager la chapelle de la Vierge et le sanctuaire et pour réparer la toiture de ces zones. Ces travaux ne sont achevés qu'en avril 1942. D'autres travaux ne sont possibles qu'à la fin de la guerre et les zones réparées servent de lieu de culte jusqu'en 1957. Parmi les cathédrales britanniques, seule la cathédrale de Coventry fut plus endommagée.
Des restaurations et reconfigurations majeures sont effectuées sous la direction de l'architecte George Gaze Pace (1915-1975), et le bâtiment est de nouveau utilisé en juin 1958. La chapelle commémorative du régiment Welch estconstruite et Jacob Epstein (1880-1959) crée, en 1954-1955, la figure du Christ en Majesté qui s'élève au-dessus de la nef sur un arc en béton conçu par l'architecte Pace.
Le bâtiment
L'église pré-normande originale est mentionnée dans le Livre de Llandaff du XIIe siècle comme ne mesurant pas plus de 8,5 mètres (28 pieds) de long, 4,6 mètres (15 pieds) de large et 6,1 mètres (20 pieds) de haut. Elle contenait des allées basses et étroites avec un portique absidal mesurant 3,7 mètres (12 pieds) de long. La construction d'un bâtiment plus vaste est entreprise pour pourvoir à l'administration du diocèse nouvellement érigé. Cela ne semble pas avoir duré longtemps puisqu'une vaste construction est ordonnée entre 1193 et ??1218.
Des travaux de rénovation sont effectués aux XIIIe et XIVe siècles. À la fin du XVIe siècle, l’église est en mauvais état. Ce n'est qu'en 1840, à la suite du développement industriel de Cardiff, que la cathédrale peut réunir les fonds nécessaires pour entreprendre une restauration complète.
Vers 1850, le sanctuaire est restauré et en 1852, les travaux commencent sur la nef, démolissant en grande partie l'église de Wood. Les artistes Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) et Thomas Woolner (1825-1892) sont alors embauchés. Morris & Co. produit les vitraux dans les années 1860.
En 1941, l'architecte Charles Archibald Nicholson (1867-1949) est embauché pour reconstruire le toit et prend alors la décision de retirer le retable que Rossetti avait ajouté au bas-côté nord. À sa mort en 1949, Nicholson est remplacé par George Pace.
En raison de son importance, l'édifice a reçu le statut « catégorie I » le 12 février 1952.
Les orgues
L'orgue principal
Pendant un certain temps, il n'y avait pas d'orgue dans la cathédrale. Le récit de Browne Willis de 1719 décrit les ruines d'un orgue offert à la cathédrale par Lady Kemysh, de Cefn Mably, qui se trouvait dans la tribune d'orgue à cette époque. En 1860, l'évêque Alfred Ollivant (1798-1882) publie un livre, Quelques récits de l'état de la cathédrale de Llandaff, de 1575 à nos jours, destiné à récolter des fonds pour restaurer le chœur de la cathédrale et pour acheter un nouvel orgue.
Un orgue est construit en 1861 par Gray et Davison. À la fin des années 1800, cet orgue est désuet et sa tuyauterie est transférée à l'église St. Mary's, à Usk.
Un nouvel orgue est alors construit en 1900 par Hope-Jones avec Norman & Beard. Il est modifié par Norman & Beard en 1914 et en 1924, puis reconstruit en 1937 par Hill, Norman & Beard. Malheureusement, en janvier 1941, une mine terrestre allemande dévaste le bâtiment et son orgue, mais comme le coût de la reconstruction de la cathédrale est si élevé, l'orgue ne peut faire l'objet que d'une restauration de type 'faire et réparer', qui ne donne jamais entièrement satisfaisaction.
Pendant plus de trente ans, des discussions ont lieu à propos de l'orgue de la cathédrale. Il est mal situé, avec un agencement intérieur exigu et entouré d'écrans qui empêchent le son de se propager efficacement dans le bâtiment. Depuis des décennies, son état général s'est dégradé et les réparations deviennent très coûteuses. Il est finalement inutilisable pour les services quotidiens à la suite d'un coup de foudre en février 2007 qui endommage particulièrement les circuits électriques de l'orgue qui sont déjà en mauvais état. Un orgue électronique est loué afin de perpétuer la tradition chorale. Cette situation incite au lancement d'un appel pour récolter 1,5 million de livres sterling pour la construction d'un tout nouvel orgue.
La firme Nicholson & Company remporte le contrat. La construction débute en septembre 2008. Son aménagement dans la cathédrale débute en avril 2009 et l'harmonisation est réalisée à l'automne 2009. Bien qu'il ne soit pas entièrement terminé, il entre en fonction à Pâques 2010. Son inauguration a lieu le 3 avril 2010. Les jeux non installés sont ajoutés à la fin de l'été 2013. Il se compose de 4 870 tuyaux, 80 jeux et 4 claviers. L'un des critères était de remplir la cathédrale de son sans avoir à jouer le plein jeu tout le temps. Le ddéfi a été relevé en installant une division « West Great » pour parler dans la nef et en ajoutant des volets du côté ouest aux boîtes expressives qui peuvent être désactivés depuis la console lors de l'accompagnement des services ayant lieu sur semaine.
Une nouvelle collecte de fonds permet de démarrer la dernière étape des travaux alors que l'orgue est mis hors service au cours de l'été 2013 pour installer les divisions de Solo et de Pédale. Le récital d'inauguration de l'orgue entièrement terminé est donné par Robert Quinney le 8 novembre 2013.
L'orgue est construit en deux buffets symétriques, situés de part et d'autre du chœur. La composition sonore marque un retour au style romantique anglais. Les divisions Great, Solo et Pedal sont situées dans les deux travées du chœur nord alors que le Swell, Choir et la console sont en face dans le chœur sud. Les buffets d'orgue, conçus par Simon Platt et fabriqués en chêne américain clair, encadrent la statue du Christ en Majesté de Jacob Epstein, un élément architectural unique reconnu dans le monde entier.
Il est considéré comme le plus grand orgue construit et installé dans une cathédrale britannique par un facteur britannique depuis l'installation de Coventry en 1962. Il combine avec succès l'artisanat traditionnel avec les dernières innovations technologiques.
Orgues de la chapelle de la Vierge
Deux orgues de chambre ont été construits pour la chapelle de la Vierge sise à l'extrémité est de la cathédrale. Le premier, construit en 1946 par Hill, Norman & Beard, avait deux claviers et pédalier. Il a été remplacé en 1960 par un orgue d'un seul clavier construit par Henry Willis & Sons qui est toujours en place.
Llandaff is a district, community and coterminous electoral ward in the north of Cardiff, capital of Wales. The Llandaff Cathedral is the Anglican cathedral and a parish church. It is the seat of the Llandaff diocese.
Llandaff never developed into a chartered borough, and by the 19th century, was described as "a mere village". It became a civil parish, and from 1894 to 1922, was part of the Llandaff and Dinas Powys Rural District. On November 9, 1922, the county borough of Cardiff was extended to include the area.
History
Most of the history of Llandaff centers on its role as a religious site. There is a common consensus that the Norman cathedral was constructed on the site of an ancient Celtic church.
Welsh tradition associates the church's founding with Lucius, the legendary 2nd-century King of the Britons and the first Christian convert in Britain. The Normans, who invaded Wales at the end of the 11th century, considered Dubricius (c465-c550) and Teilo (c500-c560) along with their successor Oudoceus (c536-c615/c625) as the cathedral's founders. They appointed Urban (1076-1134) as the first bishop in 1107. He began construction of the cathedral in 1120. Work was completed by the end of the 12th century. Dating from that time is the sanctuary arch with its roundels or medallions, and later Norman work is represented by the north and south doorways into the nave. These doorways date towards the end of the twelfth century, at a time when Bishop William Saltmarsh (?-1191) either extended or rebuilt the church, using masons from St Augustine’s Abbey, in Bristol.
Saltmarsh’s successor as Bishop, Henry of Abergavenny (?-1218), built the early Gothic west front, the central part of which survives today, as well as the nave, work that may have been continued by successive bishops. In 1266, following these modifications, the cathedral was rededicated.
By the middle of the 13th century, the Chapter House and the Lady Chapel were built by Bishop William de Braose (?-1287). From this time on, it seemed as if the cathedral was in a constant state of repair or alterations at a slow pace. After the Lady Chapel had been completed, the two bays of the north choir aisle were rebuilt.
Severe damage was done to the church in 1400 during a rebellion by Owain Glyndwr (c1354-c1415). The damage was extensive enough that it was believed the cathedral was possibly damaged beyond repair. Most of the other damage was repaired, most notably by Bishop John Marshall (?-1496), whose reredos partly survives. The northwest tower, the one without a spire, was added, in 1484-1495, by Jasper Tudor (c1431-1495).
During the English Civil War (1642-1651), the cathedral was overrun by Parliamentarian troops. The cathedral was used as a tavern and a stable. The southwest tower suffered major damage in the Great Storm of 1703 and by 1720, was in a state of collapse. The damage to the cathedral was so extensive that the church seriously considered removal of the see to Cardiff in 1717. Between 1720 and 1723, a series of storms proceeded to damage the cathedral further, bringing down sections of the roof, the collapse of the south-east tower as well as other destruction. As a result of these damages, worship services were confined to the Lady Chapel and the western entrance of the cathedral was entirely closed.
The Cathedral
Thirty years after the cathedral roof collapsed, the chapter asked an architect, John Wood, the Elder (1704-1754), to prepare estimates and plans to restore the cathedral. In 1734, work began on a new cathedral, designed by Wood who designed an Italian temple style (recreation of Solomon's Temple) edifice, working only on the eastern portion of the building, while leaving the remaining western half in ruins. Another sixteen years passed before the chapter solicited funds to repair the western half of the building. Wood's plans were to replace the western entrance of the cathedral with a tower and rustic porch. In 1836, there was another unsuccessful attempt to transfer the see — this time to Bristol. His work was still not complete by 1752 and remained that way. Wood’s church, a building for which few had a good word, was demolished when the Victorian restoration was begun in the 1840s.
No changes were made to the western entrance until John Prichard (1817-1886) and John Pollard Seddon (1827-1906) began their work in 1841, when the damage to the western portion of the structure was repaired. Architect Thomas Henry Wyatt (1807-1880) was hired to restore the Lady Chapel in 1841. Enough restoration had been completed to allow the cathedral to be reopened for worship on April 16, 1857. A meeting was held after the service and a detailed restoration plan was announced. The cathedral was extensively restored, the tower rebuilt and a spire added in 1867-1869.
On the evening of January 2, 1941, during the Second World War, a German parachute mine was dropped near the cathedral during the Cardiff Blitz. When it exploded, it blew the roof off the nave, south aisle and chapter house. The top of the spire also had to be reconstructed and there was also some damage to the organ. Work soon began to clear the Lady Chapel and the Sanctuary and to repair the roof in these areas. This was not completed until April 1942. Further work was not possible until the end of the war and the repaired areas served as a place of worship until 1957. Of British cathedrals, only Coventry Cathedral was damaged more.
Major restorations and reconfigurations were carried out under architect George Gaze Pace (1915-1975), and the building was back in use in June 1958. The Welch Regiment Memorial Chapel was constructed, and Jacob Epstein (1880-1959) created, in 1954-1955, the figure of Christ in Majesty which is raised above the nave on a concrete arch designed by architect Pace.
The Building
The original pre-Norman church was recorded in the 12th-century Book of Llandaff to have been no more than 28 feet (8.5 meters) long, 15 feet (4.6 meters) wide and 20 feet (6.1 meters) high. It contained low, narrow aisles with an apsidal porticus measuring 12 feet (3.7 meters) long. Construction began of a grander building to administer power over the newly formed diocese. It doesn't appear to have lasted long as an extensive construction was ordered between 1193 and 1218.
Some remodeling work was done in the 13th and 14th centuries. By the late 16th century, the church had fallen into a state of disrepair. It was not until 1840 that in the wake of industrial development in Cardiff that the cathedral could raise the funds to commence a full restoration.
By 1850, the sanctuary had been restored, and by 1852 work had begun on the nave, largely demolishing much Wood's church. Artists Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) and Thomas Woolner (1825-1892) were hired. Morris & Co. provided the stained glass in the 1860s.
In 1941, architect Charles Archibald Nicholson (1867-1949) was hired to rebuild the roof, and made the decision to remove the altarpiece that Rossetti had added to the north aisle. When he died in 1949, Nicholson was replaced with George Pace.
Due to its importance, it received Grade I building status on February 12, 1952.
The Organs
The Main Organ
There was also no organ for some time. Browne Willis' 1719 account describes the ruins of an organ given to the cathedral by Lady Kemysh, of Cefn Mably, found in the organ loft at that time. In 1860, Bishop Alfred Ollivant (1798-1882) published a book, Some Account of the Condition of the Fabric of Llandaff Cathedral, from 1575 to the present, intended to raise funds to restore the cathedral's choir and to purchase a new organ.
An organ was built in 1861 by Gray and Davison. It was a tracker organ with 33 stops/37 ranks over three 54-note manuals and a 29-note pedal. In the late 1800s, this organ was antiquated, and it was moved in 1900 to St. Mary's Church, in Usk.
A new organ was built in 1900 by Hope-Jones with Norman and Beard. It was a tracker organ with 33 stops/32 ranks over three 61-note manuals and a 30-note pedal. It was modified by Norman & Beard in 1902, 1914 and 1924 to reach four manuals and pedal with 35 stops/25 ranks, and was rebuilt with electric action in 1937 by Hill, Norman & Beard to reach 42 stops/44 ranks. It was dedicated on May 25, 1938 by Ernest Bullock (1890-1979). Unfortunately, in January 1941, a German landmine devastated the building and its organ but as the cost to rebuild the cathedral was so great, the organ could only receive a ‘make do and mend’ restoration carried out by Hill, Norman & Beard in 1958. The organ was then rebuilt incorporating parts of the damaged organ. The organ had electro-pneumatic key and stop action, four 61-note manuals and a 32-note pedal with 65 stops/61 ranks. The result was never entirely satisfactory. The Positive organ was located in the concrete cylindrical case atop the concrete parabolic arch set up by architect George Pace. The main case and side screens were also designed by Pace. In 1987, the Rushworth & Draper firm installed a solid state action and the wind supply system was repaired.
For over thirty years, discussions had taken place about the cathedral organ. It was poorly located, with a cramped internal layout and surrounded by screens which prevented the sound from being effective in the building. For decades, its general condition had been in decline and very expensive to repair. It was finally rendered unusable for daily services by a lightning strike in February 2007 which caused particular damage to the electrics of the organ which was already in poor condition. A digital organ was hired to continue the choral tradition. This prompted the launch of an appeal to raise £1.5 million for the construction of an entirely new organ.
Nicholson & Company was awarded the contract. Construction began in September 2008. Its moving to the cathedral began in April 2009. and the voicing was carried out in autumn 2009. Although not fully completed, it was brought to a playable stage by Easter 2010. Its inaugural performance was on April 3, 2010. The remaining stops were added in the late summer of 2013. It consists of 4,870 pipes, 80 stops and 4 manuals. One of the criteria was to fill the cathedral with sound without having to play full organ all the time. This was achieved admirably by installing a ‘West Great’ Division to speak down the Nave and adding West shutters to the Swell Boxes which can be disabled from the console when accompanying the midweek choral services.
Further fund-raising enabled the final stage of work to commence, and the organ was taken out of service during the summer of 2013 to complete the Solo and Pedal organs. The opening recital of the fully completed organ was by Robert Quinney on November 8, 2013.
The organ was built in two symmetrical cases, situated on either side of the choir. The stop list marks a return to the romantic English style. Great, Solo and Pedal divisions are located in the two bays in the north choir with the Swell, Choir and console opposite in the south choir. The organ cases, designed by Simon Platt and made of light American oak, frame Jacob Epstein’s statue of Christ in Majesty, a unique architectural feature which is recognized around the world.
It is considered to be the largest British cathedral organ built by a British builder since the Coventry installation in 1962. It successfully combines traditional workmanship together with the latest technological innovations.
Lady Chapel Organs
Two chamber organs have been used in the Lady Chapel at the east end of the cathedral. The first, built in 1946 by Hill, Norman & Beard, had two manuals and pedals. It was replaced in 1960 with a single manual organ built by Henry Willis & Sons which remains there today.
The organ was produced by the Bates & Son organ firm of London in the 1800s. It was purchased for £60 and transferred here from St. Teilo's, Cardiff. Henry Willis & Sons completely restored the instrument at the cost of £350. It included a new blower, tonal changes (the original Clarabella 8' made way for the Stopped Diapason Treble 8' and the Oboe 8' was replaced with a Fifteenth 2'), the removal swell louvres, and the fitting of tuning slides.
I. Choir |
II. Great |
|||
---|---|---|---|---|
Bourdon | 16' | Double Open Diapason | 16' | |
Open Diapason | 8' | Open Diapason I | 16' | |
Bourdon | 8' | Open Diapason II | 8' | |
Principal | 4' | 2Harmonic Flute | 8' | |
Chimney Flute | 4' | Stopped Diapason | 8' | |
Nazard | 2 2/3' | Gamba | 8' | |
Fifteenth | 2' | Principal | 4' | |
Tierce | 1 3/5' | Wald Flute | 4' | |
Larigot | 1 1/3' | Twelfth | 2 2/3' | |
Mixture 1 1/3' | III | Fifteenth | 2' | |
Cremona | 8' | Seventeenth | 1 3/5'' | |
Tremulant | Fourniture 2' | IV | ||
Sharp Mixture 2/3' | III | |||
Contra Posaune | 16' | |||
Trumpet | 8' | |||
Posaune | 8' | |||
Clarion | 4' | |||
II. West Great | ||||
Principal | 8' | |||
Octave | 4' | |||
Superoctave | 2' | |||
Mixture 2' | V |
III. Swell |
IV. Solo |
|||
---|---|---|---|---|
Contra Salicional | 16' | Contra Gamba | 16' | |
Open Diapason | 8' | Viol d'orchestre | 8' | |
Stopped Flute | 8' | 1Violes Celestes | 8' | |
Salicional | 8' | Hohl Flute | 8' | |
1Voix Celestes | 8' | Octave Viol | 4' | |
Principal | 4' | Harmonic Flute | 4' | |
Nason Flute | 4' | Harmonic Piccolo | 2' | |
Fifteenth | 2' | Vox Humana | 8' | |
Mixture 2' | III | Cor anglais | 8' | |
Plein Jeu 1 1/3' | IV | Corno di Bassetto | 8' | |
Double Trumpet | 16' | Tremulant | ||
Cornopean | 8' | Orchestral Trumpet | 8' | |
Oboe | 8' | 3Tuba | 8' | |
Clarion | 4' | |||
Tremulant |
Pedal |
|
---|---|
Double Open Wood | 32' |
4Contra Bourdon | 32' |
Open Wood (ext) | 16' |
Open Metal | 16' |
Open Diapason (GT) | 16' |
Gamba (Solo) | 16' |
Bourdon | 16' |
Echo Bourdon (CH) | 16' |
Octave (ext) | 8' |
Principal | 8' |
Bass Flute (ext) | 8' |
Fifteenth (ext) | 4' |
Mixture 2' | III |
Contra Trombone | 32' |
Bombarde | 16' |
Trombone (ext) | 16' |
Double Trumpet (SW) | 16' |
Trumpet | 8' |
Bombarde Clarion (ext) | 8' |
1 | à partir du deuxième DO / From tenor C | |
2 | 1-36 : Stopped Diapason | |
3 | non expressif / unenclosed | |
4 | résultant / acoustic bass |
Manual |
Pedal |
|||
---|---|---|---|---|
1Open Diapason | 8' | En tirasse / By pulldown | ||
Stopped Diapason Bass | 8' | |||
1Stopped Diapason Treble | 8' | |||
Principal | 4' | |||
Fifteenth | 2' |
1 | à partir du deuxième DO / From tenor C |