Orgues au Québec Organs in Québec |
Texte en français | Text in English |
Texte de Antoine Bouchard
Québec, fondée par Samuel de Champlain en 1608, a connu l'orgue très tôt. On sait, en tous cas, qu'en 1657 (ou plus tôt) il y avait un orgue dans l'église paroissiale, reconstruite de 1647 à 1650 suite à l'incendie de 1640. On sait aussi qu'au moins à partir de 1661, il y avait également un orgue dans la chapelle des Jésuites. Ces instruments ont précédé de plusieurs décennies les premiers qu'ont connus les colonies anglaises d'Amérique septentrionale.
On sait aussi que ces premiers instruments, importés de France, ont servi de modèle à un ecclésiastique anonyme pour en faire des copies mais, en bois seulement, et rendant "un son fort agréable". C'est peut-être l'observation minutieuse du premier orgue (entre 1701 et 1705), de sept jeux, de la "Paroisse" de Montréal, qui permettra au sculpteur-ébéniste Paul Jourdain de livrer à la cathédrale de Québec, en 1723, "un orgue de sept jeux y compris la voix humaine" et de se donner, en signant le contrat, le titre de facteur d'orgue.
1753 est une année faste pour la liturgie de la Cathédrale puisqu'on inaugure cette année-là un beau dix-jeux du facteur parisien Robert Richard qui avait pris soin d'expédier son orgue en reliant les composantes par un réseau de ficelles pour indiquer aux monteurs l'ordre à suivre. Était-ce le premier orgue en KIT de l'histoire? Hélas! l'orgue de Richard périt dans l'incendie de la Cathédrale lors de la prise de Québec par les Anglais, en 1759.
Il semble qu'après Jourdain, le premier à se dire facteur d'orgue au Canada fut Jean-Baptiste Jacotel, un émigré français établi à Montréal en 1821. Nous savons peu de choses de lui sinon qu'à sa mort en 1832, la maison Jacotel avait assez de consistance pour continuer avec le fils, Jean-Baptiste lui aussi, et le gendre, Auguste Fay. L'association des beaux-frères dura peu mais on trouve mention de leurs travaux jusqu'en 1845 pour Jacotel et 1864 pour Fay.
Parmi les facteurs plus ou moins improvisés de cette époque, on retriendra encore le nom de Joseph Casavant (1807-1874). De forgeron qu'il était, Casavant se "recycla" en facteur d'orgue à même le Dom Bédos et livra de 1840 à 1866 dix-sept instruments qu'on connaîtrait mieux si ses fils, Samuel (1850-1929) et Claver (1855-1933), eussent été historiens plutôt que les célèbres facteurs dont le nom brille toujours au firmament de l'orgue nord-américain.
Le Canada va connaître sa première facture d'orgue de type professionnel avec l'établissement à Montréal, en 1836, de l'Américain Samuel-Russel Warren (1809-1882). Warren construira plus de quatre cents orgues et formera d'excellents disciples parmi lesquels il faut signaler Charles-Summer Warren, son fils et Louis Mitchell (1823?-1902) que l'on considère aujourd'hui comme le plus doué des facteurs de sa génération. Warren entretenait des contacts avec les facteurs européens, notamment Aristide Cavaillé-Coll. Il introduisit au Canada les flûtes harmoniques, les anches libres, le levier Barker (1851) et la soufflerie hydraulique (1860).
À côté de Warren et Mitchell, il faut citer encore Napoléon Déry (1843-1908) de Québec et Eusèbe Brodeur, de Saint-Hyacinthe, dont on a aujourd'hui encore quelques beaux instruments.
1879 est une date importante puisque c'est à ce moment que les frères Casavant fondent leur maison. Claver avait d'abord été initié à la facture par Eusèbe Brodeur, continuateur du père Casavant. Il venait de terminer un stage de quatorze mois à Versailles, chez John Abbey, suivi d'un voyage de trois mois avec son frère, Samuel, pour visiter la facture européenne. Ces deux jeunes eurent tôt fait de dominer la scène de l'orgue, d'abord au Québec, puis bientôt dans toute l'Amérique et cela ne s'est pas arrêté si l'on songe qu'en 1991, Casavant en est à l'opus 3700, on peut penser qu'au début du troisième millénaire, Casavant signera son Opus 4000.
Tenter de résumer l'histoire de Casavant en quelques paragraphes est impossible. Disons, pour schématiser, que la première période (jusqu'à la Grande Guerre) se caractérise par une facture de haut niveau professionnel, toujours soucieuse de beauté et d'équilibre sonore et marquée par l'innovation technique: combinaison mécanique ajustable (1880), puis électrique (1890); traction tubulaire (1884), puis électro-pneumatique (1892). L'orgue de Notre-Dame de Montréal demeure un bel exemple de cette période.
Une deuxième période (1918-1956) voit se confirmer le succès financier de la maison, mais la composition sonore se met à souffrir de modes nouvelles importées principalement des États-Unis: on amenuise le Positif en un mince CHOIR et on favorise l'émergence d'un clavier d'anches et de gambes à forte pression; à cela s'ajoutent aussi les contraintes de la crise économique, qui inclinent à l'unification de trop de jeux.
Heureusement, à partir de 1956, l'effet combiné d'une nouvelle direction (Perrault et Phelps) et de la détermination des jeunes organistes (Arel, Daveluy, Gilbert, Lagacé, Lavoie et les autres) amène le facteur à un ressourcement profond et s'accomplissant à une vitesse vertigineuse. Le grand orgue électro-pneumatique des Saints-Martyrs-Canadiens (1960) à Québec, témoigne l'importance de ce virage. Pour aller plus loin, Casavant fait appel à la vieille Europe. Karl Wilhelm viendra d'Allemagne en 1961 et Hellmuth Wolff de Suisse en 1964 pour relancer la traction mécanique, abandonnée depuis 1904, et instaurer un authentique retour aux sources. L'orgue de Saint-Pascal de Kamouraska (1964) est un témoin précoce du sérieux de cette nouvelle ère.
Pendant que se poursuivait la relance de Casavant, sous la direction artistique de Gerhard Brunzema (1972-1979) et aujourd'hui Jean-Louis Coignet et Jacquelin Rochette, de son giron sont sortis plusieurs facteurs, désireux de s'exprimer de façon plus autonome en dirigeant une équipe restreinte: Karl Wilhelm en 1966, Hellmuth Wolff en 1968, Guy Thérien en 1969, et Fernand Létourneau en 1979.
Karl Wilhelm et Hellmuth Wolff ne s'intéressent qu'à l'orgue à traction mécanique. Guilbault-Thérien et Fernand Létourneau sont actifs dans la reconstruction d'orgues électro-pneumatiques et aussi dans la production ou restauration d'instruments à traction mécanique.
La dernière décennie de la facture d'orgue québécoise aura été marquée par une reprise vigoureuse de la demande extérieure venant des provinces anglophones du Canada, plus encore des États-Unis et même de pays aussi lointains que le Japon, l'Australie ou la Nouvelle-Zélande.
L'esthétique sonore des instruments faits au Québec, majoritairement d'inspiration française (parfois même jusqu'à l'identique), privilégie aussi le Blockwerk nordique et on peut dire que la tendance, pour les grands instruments, s'exprime quelques fois dans le purisme mais plus souvent encore dans un éclectisme maintenant débarassé des inhibitions pernicieuses que connût, des deux côtés de l'Atlantique, la première vague de néo-classicisme.
Source:
Bouchard, Antoine et Cousineau, André: Orgues
au Québec, FFAO1991
Saint-Dié, Édition Organa Europae, 1991, 84p.
![]() |
retour au début de la page![]() |
Text by Antoine Bouchard
Quebec City, founded by Samuel de Champlain in 1608, has known the organ very soon after its founding. It is known, anyhow, that in 1657 (or earlier) there was an organ in the parish church, rebuilt from 1647 to 1650 following the 1640 fire. It is also known that from 1661, there was also an organ in the Jesuit Chapel. These instruments preceded by a few decades the first instruments known to the American English colonies.
It is known that these first instruments, imported from France, served as model to an anonymous clergyman to make copies but, in wood only, and giving "a real good sound". It is probably the meticulous observation of the first five-stops organ (between 1701 and 1705), installed in the parish of Montreal, that would enable the sculptor-cabinet-maker Paul Jourdain to deliver to the Quebec Cathedral, in 1723, a seven-stop organ which included a "voix humaine", giving to himself, when signing the contract, the title of organ builder.
1753 must have been a sumptuous year for the liturgy at the Cathedral because they inaugurated, in that year, a new ten-stop organ built by the Parisian organ builder Robert Richard who took care when shipping his organ to connect all the pieces together with a network of twine in order to indicate to the assemblers the order to follow for its erection. Was it the first organ kit in history? Unfortunately, Richard's organ was lost in the fire during Quebec's fall to the English, in 1759.
It seems that after Jourdain, the first one to call himself organ builder in Canada was Jean-Baptiste Jacotel, a French emigrant settled in Montreal in 1821. We know little about him except that when he died, in 1832, his Jacotel firm had enough stability that it continued under his son, also Jean-Baptiste, and his son-in-law Auguste Fay. This association did not last long but mention of their work is found until 1845 for Jacotel and 1864 for Fay.
Among the more or less improvised builders in that era, we must retain the name of Joseph Casavant (1807-1874). From blacksmith, Casavant became organ builder, teaching himself Don Bédos' treatise, and built from 1840 to 1866, 17 instruments we would have known better if his sons, Samuel (1850-1929) and Claver (1855-1933) would have been historians instead of the famous organ builders whose name still shines among organ builders in North America.
Canada will have its first professional organ building shop, in 1836, when the American Samuel-Russel Warren (1809-1882) settles in Montreal. Warren will build more than 400 organs and will train excellent followers among which we must name Charles-Summer Warren, his son and Louis Mitchell (1823?-1902) who is considered today to have been the most talented organ builder of his generation. Warren maintained contacts with European builders, among which Aristide Cavaillé-Coll. To his credits, he introduced, in Canada, the harmonic flutes, the free reeds, the Barker machine (1851) and the hydraulic blower (1860).
Alongside Warren and Mitchell, we must mention Napoléon Déry (1843-1908) from Quebec City and Eusèbe Brodeur, from Saint-Hyacinthe from whom we still have a few nice instruments.
1879 is an important date since it is the year the Casavant Brothers founded their firm. Claver had been initiated to organ building by Eusèbe Brodeur, successor to the Casavant father. He had just ended a 14-month study travel to Versailles, at John Abbey's, followed by a 3-month trip with his brother, Samuel, to visit the European organ building shops. These two young men were soon to dominate the organ world, first in the province of Quebec, and then in all America. By 1991, Casavant had produced its Opus 3700 and we might think that by the turn of the next century, they will have reached their Opus 4000.
Trying to tell the Casavant story in a few lines is impossible. Let us say, to schematize, that the first period (up to World War I) was characterized by instruments of high professional craftsmanship producing beautiful and balanced sound mixed using the newest technical innovations: mechanical adjustable combination (1880) and then electric (1890); tubular traction (1884) and then electro-pneumatic (1892). The organ in the Notre-Dame Basilica in Montreal remains a good example of that period.
A second period (1918-1956) where the financial success for the firm is confirmed but where the acoustic composition begins to suffer from new trends imported mainly from the United States: the Positif is reduced to a small Choir and the emergence of a high pressure reeds and gambas manual; these, combined to the difficulties created by the economic crisis, lead to the unification of too many stops.
Fortunately, from 1956, the combined effects of a new leadership (Perrault and Phelps) and young organists' determination (Arel, Daveluy, Gilbert, Lagacé, Lavoie, and the others) induce the builder to undergo a profound rethinking which, surprisingly, went into effect at a very fast speed. The large electro-pneumatic instrument for Saints-Martyrs-Canadiens (1960) in Quebec City, gives evidence of this turning round. To go even farther, Casavant beckons to old Europe. Karl Wilhelm will come from Germany in 1961 and Hellmuth Wolff from Switzerland in 1964 in order to boost the mechanical traction instrument, abandoned since 1904, and to set up an authentic return to the roots. The organ in Saint-Pascal-de-Kamouraska (1964) is a early witness of this new era.
While the renewal was going on at Casavant, under the artistic direction of Gerhard Brunzema (1972-1979) and today Jean-Louis Coignet and Jacquelin Rochette, many new organ builders came into life. They were anxious to express themselves in a more autonomous fashion while leading smaller groups: Karl Wilhelm in 1966, Helmuth Wolff in 1968, Guy Thérien in 1969 and Fernand Létourneau in 1979.
Karl Wilhelm and Helmuth Wolf are interested only in mechanical traction instruments. Guilbault-Thérien and Fernand Létourneau are active in electro-pneumatic organ reconstructions and also in producing or restoring mechanical traction instruments.
The last decade in Quebec organ building was marked with a vigorous recovery generated mainly by external demand coming from the English-speaking provinces in Canada, much more from the United States and from countries as far as Japan, Australia and New Zealand.
The aesthetic sound of instruments made in Quebec, mostly from French tradition (sometimes reaching to the authentic), also favours the nordic Blockwerk and we might say that the trend, for large instruments, which sometimes goes for the purism but most of the time, goes for an electism now relieved from pernicious inhibitions brought, on both sides of the Atlantic, by the first neo-classical wave.
![]() |
retour to top of page![]() |