Description [Français / English] |
Composition sonore Stop List |
Enregistrements Recordings |
Retour Return |
Cette église est connue sous plusieurs noms. Celui de Saint-Laurent, St. Laurens et St. Laurentius rappelle ses origines catholiques alors qu'elle est connue comme « Grande Église » (Grote Kerk) lorsqu'elle fut confisquée et devenue une église protestante. Elle est située au centre-ville de Rotterdam et l'un des quelques édifices qui ont survécu aux bombardements de la Seconde Guerrere mondiale.
L'histoire de cette église débute lorsque Rotterdam n'est qu'une petite ville. Une petite église existait, mais en 1409, la construction de la basilique actuelle de forme cruciforme débute. On désire qu'elle puisse compétitionner avec les églises prestigieuses de Delft et Dorderecht. Au lieu d'agrandir la vieille église, la nouvelle église est construite autour d'elle. Vers 1436, alors que la nef et la portion nord du transept sont pratiquement terminées, une première messe y est célébrée. La construction du choeur débute en 1448 et s'échelonne au cours des années suivantes. Suit le tour en 1449 qui est partiellement achevée en 1460. À ce moment, la tour est séparée du reste de l'église par un canal, mais ce problème sera éventuellement résolu. En 1461, le canal est rempli et la nef est allongée. Au même moment, la partie sud du transept est construite. En 1488, les travaux débutent sur le déambulatoire. Le travail de construction de la tour reprend en 1547 et vers 1550, une autre section est ajoutée.
L'église est construite dans un style s'apparentant au gothique brabançon alors que la mode du gothique s'était estompée. Les concepteurs et les constructeurs ont abandonné la verticalité du gothique classique. Fait inusité, les allées latérales possèdent leur propre toit bloquant ainsi partiellement la claire-voie et donnant à l'église une apparence d'une grande salle lorsque vue de face.
La dernière messe catholique a été célébrée, dans cette église, le 12 novembre 1572 pour être remplacée, trois jours plus tard, par le premier service protestant. Le déclenchement de la guerre contre l'Espagne empêche la construction de la flèche, mais en 1615, Hendrick de Keyser en dessine une qui sera construite en 1621. En 1645, elle doit être enlevée parce que le bois avait commencé à pourrir. Elle est remplacée par une section en pierre. Celle-ci est réalisée dans un style gothique qui s'apparente mieux au reste de tour que la flèche de bois.
L'édifice repose sur un sol marécageux. Les énormes poutres de chêne, assemblées à angle droit les unes aux autres, et les fondations d'une épaisseur de 4 mètres (13 pieds) ne réussissent pas à empêcher les épais murs de 1,5 mètre (5 pieds) de s'incliner légèrement. Après un orage en 1650, la tour commence à s'incliner de façon alarmante ce qui amène l'architecte municipal Persoons à reconstruire les fondations, au cours des cinq années suivantes. Ces travaux sont visibles à la base de la tour. L'extérieur de l'église ne fut pas modifié pendant les trois siècles qui suivirent.
Le 14 mai 1940, l'aviation allemande bombarde le centre de Rotterdam. Après l'enlèvement des débris, ce qui était une ville densément peuplée était devenue un vaste espace vide où seules quelques ruines subsistent. L'une de ces ruines est la vieille église Saint-Laurent alors que ses murs latéraux et sa tour sont encore debout. Après la guerre, les architectes rebâtissent le centre-ville. Malgré leurs objections, la vieille église est sauvée de la démolition en tant que seule église survivante du centre-ville. La reconstruction débute en 1952 et les transepts sont achevés en 1959, le choeur en 1962 et la nef en 1968. Aujourd'hui, l'église est tout ce qui reste de Rotterdam médiéval. Des gratte-ciels modernes maintenant dominent le paysage de la ville.
En 1968, de magnifiques portes de bronze, oeuvre de l'artiste Giacomo Manzu sur le thème de la paix et de la guerre, sont installées. À la fin des années 1970, des blocs noirs sont ajoutés du côté nord de l'église par W. G. Quist. La tour centrale, qui mesure 64 mètres (210 pieds) de hauteur, est terminée en 1986.
Les orgues
En 1641, la construction d'un grand orgue de 44 jeux répartis sur trois claviers et pédalier est confiée à Hans Goltfuss, d'Anvers. Cet instrument est achevé et installé en 1644. En 1790, un nouvel instrument de quatre claviers et pédalier est commandé au facteur Andreas Wolferts, de Dordrecht. Des temps difficiles et turbulents ralentissent la construction de sorte que l'instrument n'est achevé et installé qu'en 1828 par les facteurs Heinemann, Freytag et Meere qui ont poursuivi les travaux de Wolferts. En 1845, le facteur Bätz améliore l'instrument et le porte à 72 jeux. C'est cet instrument qui sera détruit en 1940.
La présence de trois orgues, du même facteur, dans cette église peut être qualifiée de quasi unique. Lors de la reconstruction de l'église, une situation exceptionnelle s'est présentée pour que la firme Marcussen & Son, d'Aabenraa, au Danemark, construise les trois instruments. Une situation que l'on retrouve nulle part ailleurs. Le buffet de l'orgue principal est neuf, mais sa conception, par J. Besemer, l'un des architectes de la restauration, s'inspire d'un modèle historique. Quant au buffet de l'orgue de transept et celui de l'orgue de choeur, ils sont authentiques, mais leur partie instrumentale est l'oeuvre de Marcussen & Son. L'orgue principal compte 85 jeux et est le plus grand orgue entièrement mécanique en l'Europe. Les possibilités de cet instrument sont presque illimitées et rendent possible l'exécution de répertoire provenant de toutes les époques. Une caractéristique essentielle pour répondre à la programmation des concerts d'orgue.
L'orgue de tribune
Dès sa conception, il était précisé que cet instrument devait être considéré comme unique. Cette exigence s'appliquait non seulement à la conception et la construction du buffet, mais aussi à la partie instrumentale. Il est possible, sur cet instrument, d'interpréter pratiquement tout le répertoire d'orgue, car l'orgue possède, dans sa partie supérieure et à côté des voix romantiques, un choeur complet de chamades d'inspiration espagnole lesquelles ont été élaborées à la suite d'un voyage spécifique effectué pour étudier différentes orgues espagnols renommées.
La disposition de l'instrument respecte le principe du "werkprinzip", de bas en haut : le positif pectoral (Bortswerk), le positif de dos (Rugwerk) et la petite pédale suivie des chamades (Chamadewerk), du grand-orgue (Hoofdwerk), du récit (Bovenwerk) et enfin, de chaque côté, de la grande pédale (Pedaalwerk). Le positif de dos est, en fait, un petit orgue en lui-même placé dans le dos de l'organiste. Le positif pectoral est situé au-dessus des claviers et au côté de la petite pédale. Les chamades, d'inspiration espagnole, sont placées à l'horizontale leur procurant ainsi une excellente portée sonore. Le récit couronne ensuite le grand-orgue.
Le buffet principal mesure 12,2 mètres (40 pieds) de large et 3,7 mètres (12,1 pieds) de profondeur. Il s'élève à environ 23,85 mètres (78,2 pieds) du plancher de la nef. Il est flanqué de deux tours, mesurant 10 mètres (32,8 pieds) chacune, qui contiennent la tuyauterie de la grande pédale. Le positif de dos contient environ 1 850 tuyaux, alors que le récit en contient environ 1 470, le grand-orgue 3 000, et la pédale 1 050 tuyaux. Le positif pectoral et les chamades en contiennent respectivement 925 et 280 tuyaux. Le tout pour un total impressionnant d'environ 7 600 tuyaux.
L'orgue de transept
Lorsque la reconstruction du transept, qui représentait la première phase de reconstruction de l'église, est achevée, on décide de procéder à son inauguration. Une question se pose quant à l'instrument qui serait utilisé pour l'accompagnement des services religieux. La commission consultative de restauration décide alors qu'un orgue permanent devait être installé. De façon temporaire, il serait utilisé pour l'accompagnement des services qui étaient célébrés dans le transept, mais ultérieurement il serait utilisé pour les concerts de musique de chambre et placé dans le choeur.
Entre temps, par hasard, on découvre le buffet de l'orgue de l'ancienne église Saint-Batholomé (Bartholomeuskerk). Ce buffet, construit en 1540 par le facteur Hendrik Niehoff, de Hertogenbosch et par le menuisier Adriaan Schalken, semble correspondre aux dimensions du petit orgue de choeur qui était anciennement installé dans l'église Saint-Laurens et qui est représenté sur un tableau de Lorme (1657). Cet orgue, utilisé jusqu'en 1721, était placé à l'endroit même où se trouve présentement l'orgue de transept.
Un plan est alors élaboré avec la collaboration du facteur danois Marcussen & Søn, pour loger, dans ce buffet aux dimensions restreintes, un orgue répondant à toutes les exigences. Un soi-disant positif de dos (Rugpositief) est ajouté dans le même style par le menuisier Van den Ende. Afin de loger le jeu de Subbas 16', une niche est construite dans le mur. Le résultat de tout ce travail est un orgue très compact qui jouit d'une notoriété internationale. Même malgré les agrandissements produits par les travaux ultérieurs de reconstruction de la nef et du choeur, l'harmonisation de l'orgue de transept, datant de 1959 et réalisé par Sybrand Zachariassen, n'a jamais été modifiée. La sonorité n'en est devenue que plus belle.
L'orgue a été offert par les villes allemandes de Hambourg, Bremen, Cologne, Düsseldorf et Duisburg à l'instigation des clubs Rotary de l'Allemagne de l'ouest. Les armoiries de ces villes ont été placées au-dessous du positif de dos (Rugpositief).
L'orgue de choeur
L'orgue de choeur possède aussi un buffet historique. Celui-ci provient de la chapelle de l'ancien couvent De Papegaai d'Amsterdam puis il est déménagé à l'église chrétienne Geref de Bunschoten lorsqu'un nouvel instrument est installé. Datant d'aux environs de 1725, son style le place dans l'école du facteur Arp Schnitger. Le buffet a été scrupuleusement restauré dans son état d'origine. Le facteur Marcussen, qui entre-temps a été choisi pour la construction de l'orgue de tribune, est choisi pour réaliser ce nouveau travail. Pour lui, la vocation de cet orgue se limite aux dimensions du choeur et, d'aucune manière, ne se mélange aux deux autres orgues. C'est un instrument particulièrement doux qui se prête bien au concert.
Le positif
L'orgue a été construit, au coût de 11 370 florins, par le facteur van Vulpen pour le centre néerlandais réformé "Het Trefpunt" (le point de rencontre) de Rotterdam. Il a été inauguré en avril 1963.
Vers 1990, le centre ferme ses portes et l'orgue est déménagé dans l'église St. Laurens où il est régulièrement utilisé.
[cliquer sur l'image ou ici pour obtenir une version agrandie]
This church is known by several names. St. Laurens and St. Laurentius both remind of its catholic origins, while it has been also known as Grote Kerk (great church) since it was confiscated and became a protestant church. It is located in the centre of Rotterdam and is one of the few buildings that survived the bombing of World War II.
The history of this church starts when Rotterdam was still a small town. There had been a small church before, but in 1409 work starts on a large church that could compete with the prestigious churches of Delft and Dordrecht, the current cruciform basilica. Instead of enlarging the old church the new one is built around it. By 1436, the nave is largely completed, as is most of the northern transept-arm, and the first mass is held. The chancel is built in 1448 and the following years. The tower follows in 1449 and is partly completed in 1460. At that time, it is seperated from the rest of the church by a canal, but that problem is eventually resolved. In 1461, the canal is filled in, and the nave is lengthened. At the same time the southern transept-arm is built. In 1488, work starts on the ambulatory. It takes until 1547 before work on the tower continues. By 1550, another segment is added to it.
The church is built in a style closely related to Brabantine Gothicism when Gothicism had been over its height. The master-builders who designed it and lead its construction have abandoned the verticality of classic Gothicism. Unusual is how the side-aisles are given their own roofs, partly blocking the clerestory from view and giving the church the look of a hall-church when seen from the front.
On November 12th, 1572, the last catholic mass is held in the church, followed three days later by the first protestant service. The war with Spain prevents the construction of a spire, but in 1615 Hendrick de Keyser makes a design for one, which is built in 1621. In 1645, it is removed because the wood had begun to rot. It is replaced by another segment, this time of natural stone, in a Gothic style that matched the rest of the tower better than the spire.
The church stands on very marshy ground, and even the heavy oak beams set at right angles to one another deep in the subsoil and the 13-foot (4-meter) thick foundations have been unable to prevent its 5-foot (1.5-meter) thick walls from developing a slight list. After a storm in 1650, the tower began to tilt alarmingly, which led, in the next five years, the municipal architect, Persoons, to rebuild its foundations, as can be seen from the extra thickness at the foot of the tower. For almost three centuries, little is changed on the exterior of the church.
On May 14th, 1940, German planes bomb the centre of Rotterdam. After the debris is removed what had been a crowded city is turned into a vast empty space, with only a few ruins left standing. One of these ruins are the side walls and the tower still standing of the old St. Laurentius. After the war, architects rebuild the city centre. Despite their objections, the old church is saved from demolitions, as the only church in the bombed part of the centre. Rebuilding begins in 1952, and the transepts are completed in 1959, the chancel in 1962 and the nave in 1968. Today, the church is all what is left of medieval Rotterdam. Modern skyscrapers now dominate the city's skyline.
In 1968, beautiful bronze doors are fitted; they are the work of Giacomo Manzu on the theme of war and peace. In the late 1970s, the black blocks were added to the north side of the church by W. G. Quist. The 210-foot (64-meter) central stone tower is completed in 1986.
The organs
In 1641, the construction of a large organ of 44 stops over three manuals and pedal is entrusted to Hans Goltfuss, of Antwerp. The instrument is completed and installed in 1644. In 1790, a new 4-manual and pedal instrument is commissionned from organbuilder Andreas Wolferts, of Dordrecht. Difficult and turbulent times slow down construction so that the instrument is completed and installed only in 1828 by organbuilders Heinemann, Freytag and Meere which completed Wolferts' work. In 1845, organbuilder Bätz improves the instrument and enlarges it to 72 stops. It is this instrument that will be destroyed in 1940.
The presence of three organs in this church can be qualified as quasi unique. During the reconstruction of the church, an exceptional situation came so that the same organbuilder (Marcussen and Son, of Aabenraa, in Denmark) builds all three instruments. A situation that cannot be fond anywhere else. The main organcase is new but its design, by J. Besemer, one of the restoration architects, is based on an historical design. The organcase of the transept and chancel organs are both genuine but their instrumental party is the work of Marcussen and Son. The main organ has 85 stops and is the largest entirely mechanical organ in Europe. The possibilities of this instrument are almost limitless and make possible the execution of repertoire coming from all eras. A must for organ concerts.
The Gallery Organ
From the very beginning, it was decided that this instrument would be unique. This requirement applied not only to the design and the construction of the organcase but also in the instrumental party. It is possible, on this instrument, to perform the complete organ repertoire, because the organ has, in its upper section and next to romantic voices, a complete chamade chorus of Spanish aesthetics that were developped following a specific trip designed to study different renowned Spanish organs.
The layout of the instrument respects the "Werkprinzip" principle, from bottom to top: the pectotal Positive (Bortswerk), the back Positive (Rugwerk) and the small pedal followed by the Chamades (Chamadewerk), the Great (Hoofdwerk), the Swell (Bovenwerk) and finally, on both sides, the large pedal (Pedaalwerk). The back positive is, in matter of fact, a small organ in itself installed in the organist's back. The pectoral Positive is located above the keyboards and next to the small pedal pipework. The Spanish designed Chamades are horizontally installed and provide an excellent sound range. The Swell division crowns the Great division.
The main organcase measures 40 feet (12,2 metres) wide and 12.1 feet (3,7 metres) deep. It goes to about 78.2 feet (23,85 metres) above the nave floor. The two side towers towers are 32.8 feet (10 metres) high and house the large Pedal pipework. The back Positive houses about 1,850 pipes, while the Swell houses 1,470, the Great 3,000, and the pedal 1,050 pipes. The pectoral Positive and the Chamades respectively house 925 and 280 pipes. The total number of pipes reaches an impressing 7,600 pipes.
The Transept Organ
When the reconstruction of the transept, which represented the first stage of reconstruction of the church, is completed, it is decided to undertake its inauguration. A question arises as for the instrument which would be used for the accompaniment of church services. The restoration advisory commission decides that a permanent organ must be installed. Temporarily, it would be used for the services accompaniment which were celebrated in the transept but later it would be used for the chamber music concerts and located in the chancel.
Meanwhile, by accident, the organcase of the former St. Bartholomeus church (Bartholomeuskerk) is found. This organcase, built in 1540 by organbuilder Hendrik Niehoff, of Hertogenbosch and by carpenter Adriaan Schalken, seems to match the dimensions of the small chancel organ formerly installed in the St. Laurens church and which is depicted in a 1657 painting by Lorme. This organ, used until 1721, was located where nowadays the transept organ is installed.
A plan is then worked out with the collaboration of Danish organbuilder Marcussen and Søn, to house, in this restrained organcase, an instrument that will meet all requirements. A so-called back positive (Rugpositief) is added, in the same style, by the carpenter Van den Ende. To house the 16' Subbas, an alcove is built into the wall. The result is a very compact instrument which enjoys international fame. In spite of enlargement produced by subsequent nave and chancel reconstructions, the voicing of the organ of transept, dating from 1959 and executed by Sybrand Zachariassen, was never changed; it even became better and more beautiful.
This organ is a gift from the German cities of Hamburg, Bremen, Cologne, Düsseldorf and Duisburg at the instigation of West German Rotary clubs. The cities' coat of arms are displayed under the back positive (Rugpositief).
The Chancel Organ
The chancel organ also has an historical organcase. First installed in the chapel of the former De Papegaai convent in Amsterdam, it was then moved to the Geref Christian church of Bunschoten when a new instrument was installed. Dating from around 1725, its style belongs to Arp Schnitger's school. The organcase was scrupulously restored in its original condition. Organbuilder Marcussen who, in the meantime, was awarded the construction of the main gallery organ, is entrusted with this new project. For him, the mission of this organ is limited to the dimensions of the chancel and, by no means, related to the two other organs. It is a particularly soft instrument which is used in concerts.
The Positive
The organ was built, at the cost of 11,370 florins, by the orgambuilder van Vulpen for the Dutch reformed centre "Het Trefpunt" (Meeting center) of Rotterdam. It was inaugurated in April 1963.
By 1990, the centre closed its doors and the organ is moved in St. Laurens church where it is regularly used.
I. Rugwerk |
II. Hoofdwerk |
|||
---|---|---|---|---|
Quintadeen | 16' | Praestant | 16' | |
Praestant | 8' | Octaaf | 8' | |
Holpijp | 8' | Open Fluit | 8' | |
Quintadeen | 8' | Quint | 5 1/3' | |
Octaaf | 4' | Octaaf | 4' | |
Roerfluit | 4' | Spitsfluit | 4' | |
Quint | 2 2/3' | Octaaf | 2' | |
Octaaf | 2' | Cornet 8' (D) | V | |
Woudfluit | 2' | Ruispijp | III-IV | |
Sifflet | 1 1/3' | Mixtuur | VIII-X | |
Sesquialter | II-IV | Scherp | VI-VIII | |
Mixtuur | VI-VIII | Trompet | 16' | |
Scherp | IV-VI | Trompet | 4' | |
Dulciaan | 16' | |||
Trompet | 8' | |||
Kromhoorn | 8' | |||
Tremulant |
III. Bovenwerk |
IV. Borstwerk |
|||
---|---|---|---|---|
Gedekt | 16' | Gedekt | 8' | |
Praestant | 8' | Praestant | 4' | |
Baarpijp | 8' | Blokfluit | 4' | |
Roerfluit | 8' | Nasard | 2 2/3' | |
Viola di Gamba | 8' | Octaaf | 2' | |
Viola di Gamba (swevend) | 8' | Gedekte Fluit | 2' | |
Octaaf | 4' | Octaaf | 1' | |
Open Fluit | 4' | Tertiaan | II | |
Terts | 3 1/5' | Scherp | IV-V | |
Roerquint | 2 2/3' | Regaal | 16' | |
Nachthoorn | 2' | Kromhoorn | 8' | |
Terts | 1 3/5' | Regaal | 8' | |
Mixtuur | V-VII | Tremulant | ||
Cimbel | III | |||
Bombarde | 16' | |||
Trompette | 8' | |||
Voix humaine | 8' | |||
Clairon | 4' | |||
Tremulant |
III. Chamadewerk |
Pedaal |
|||
---|---|---|---|---|
Trompeta magna (D) | 16' | Praestant | 32' | |
Trompeta brillante (B+D) | 8' | Octaaf | 16' | |
Trompeta de batalla (B+D) | 8' | Open Subbas | 16' | |
Orlos (B+D) | 8' | Gedekte Quint | 10 2/3' | |
Clarin fuerte (B+D) | 4' | Octaaf | 8' | |
Clarin (B) | 2' | Gemshoorn | 8' | |
Roerquint | 5 1/3' | |||
Octaaf | 4' | |||
Koppelfluit | 4' | |||
Nachthoorn | 2' | |||
Dwarsfluit | 1' | |||
Cornet | III | |||
Ruispijp | V | |||
Mixtuur | X | |||
Bazuin | 32' | |||
Bazuin | 16' | |||
Fagot | 16' | |||
Trompet | 8' | |||
Trompet | 4' | |||
Zink | 2' |
Légende / Legend
B | basses / bass | |
D | dessus / treble | |
B+D | basses et dessus / bass and treble |
Autres caractéristiques / Other details
I. Rugwerk |
II. Hoofdwerk |
|||
---|---|---|---|---|
Holpijp | 8' | Praestant | 8' | |
Praestant | 4' | Roerfluit | 8' | |
Roerfluit | 4' | Octaaf | 4' | |
Woudfluit | 2' | Spitsfluit | 4' | |
Quint | 1 1/3' | Octaaf | 2' | |
Sesquialter | II | Mixtuur | V-VII | |
Scherp | IV-V | Cymbel | III | |
Dulciaan | 8' | Trompet | 8' | |
Tremulant |
III. Borstwerk |
Pedaal |
|||
---|---|---|---|---|
Gedekt | 8' | Spitsgedekt | 16' | |
Koppelfluit | 4' | Praestant (HW) | 8' | |
Quintadena | 4' | Spitsgedekt (ext) | 8' | |
Praestant | 2' | Octaaf | 4' | |
Blokfluit | 2' | Mixtuur | VI | |
Sifflet | 1' | Fagot | 16' | |
Cymbel | II | Schalmei | 4' | |
Regaal | 16' | |||
Tremulant |
Autres caractéristiques / Other details
I. Rugwerk |
Pedaal |
|||
---|---|---|---|---|
Gedekt | 8' | en tirasse / pull-down | ||
Quintadeen | 8' | |||
Praestant | 4' | |||
Roerfluit | 4' | |||
Octaaf | 2' | |||
Gedekte Fluit | 2' | |||
Mixtuur | IV | |||
Dulciaan | 8' | |||
Tremulant |
Manuaal |
|
---|---|
Holpijp (B+D) | 8' |
Roerfluit (B+D) | 4' |
Praestant | 2' |
Sifflet | 1' |
Sesquialter | II |